Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rikrd
Ni som vet, hur mycket drar en XC70 2,4T(bensin)02:a. Automat skall tilläggas. Körstil styr ju givetvis, men någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Tacksam för svar!
över litern på landsväg
av llesrof
milktrucker skrev:över litern på landsväg
Oj, då är det stor skillnad mellan V70XC och XC70. Den senare har ju haldexkoppling och den uppdaterade 2,5-litersmotorn. Det är en sådan jag har och den drar inte över litern på landsväg. Den snittar på litern när jag kör. Jag kör väl 70% landsväg.
Användarvisningsbild
av rikrd
Kan säga att över litern landsväg var att överdriva.. Har haft bilen nu i två veckor, kört både stads och landsväg en hel del.. Landsväg drar den 07-08 och i stan strax över litern. Förra ägaren körde i stort sätt bara i stan, när vi tog över bilen låg medelförb. På 1,2l/L nu har vi sänkt den till 1 iaf :) 2,4t 200hk automat.
Användarvisningsbild
av Perra83
En så stor och tung bil vill ha en del. Sen är inte färddatorn något vidare att lita på. Kolla på spritmonitor.de så får du en fingervisning.

Min V70R -98 FWD man. gick nog runt litern om man körde väldigt försiktigt och enbart landsväg. Mätte upp 1,7l/mil och mer vid några tillfällen.
Användarvisningsbild
av flazh
Köpte en XC70 02 när tjejen fick körkort och behövde en säker bil till henne & barnen.
Färddatorn stog då på 1.1 i förbrukning, nu när tjejen har kört bilen några år så växlar
färddatorn mellan 1.7 & 1.8 i förbrukning.
Körs mestadels i stadstrafik typ dagis, jobb, affären, hem, försöker då & då att ta ut
bilen på motorvägen lite längre sträckor så motor & växellådan får lite omväxling.
Bilen körs med 17" m+s/as däck året om sen köp, har dessutom automat låda, men
jag tycker ändå att förbrukningen är lite väl hög.
Användarvisningsbild
av rikrd
Perra83 skrev:En så stor och tung bil vill ha en del. Sen är inte färddatorn något vidare att lita på. Kolla på spritmonitor.de så får du en fingervisning.

Min V70R -98 FWD man. gick nog runt litern om man körde väldigt försiktigt och enbart landsväg. Mätte upp 1,7l/mil och mer vid några tillfällen.
Hur mycket diffar det då? Färddator kontra vad den egentligen drar? Hur som helst har vi ju iaf som kör nästan lika mycket landsväg- som stadskörning sänkt förbrukningen, det lär ju inte datorn ljuga om. Sedan tycker jag bilen är så jäkla skön att både köra å åka med i så att den är törstigare än genomsnittet får vara ok... Hade nyss en v70II 2010 momentum och jag tycker fan man åker bättre i en v70xc från 2002. :)
av llesrof
Min färddator visar för mycket. Visar den en snittförbrukning på 1,03 liter på mil så ger uträkning vid pumpen ett snitt på 1,00... liter per mil. Och detta är konsekvent.
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]