Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemskis
Jag har ett problem som uppstått nyligen.

När jag kör så kan min V70 helt plötsligt tappa nästan alla kraft och varvtalet går inte högre än 2000. Detta sker oftast när jag gasar och verkar vara mer frekvent ju mindre bensin jag har i tanken.

Har fått motorsystem service erfordras och även motorsystem service omgående tänt.

När detta sker (kraften försvinner) så stannar jag i 2-5min med motorn avslagen och sedan när jag startar den igen så fungerar den som vanligt och kan gå 50m eller 50mil utan problem.

Något som har något tips om vad som kan vara fel?

Bilen har snart gått 40.000mil och är tänkt att säljas, vilket gör att jag inte är så sugen på att lämna in den för att få den fixad :(
Användarvisningsbild
av Nexus
vad är det för V70? årsmodel? Enklast är nog börja med kolla felcoder vad den kan tänkas peka på strular...
av rid54
Kan vara skräp (typ flagor av nåt) i tanken som sätter igen sugröret så att bränsletrycket inte räcker till. När man stannar sjunker de undan och då funkar det OK ett tag. Felkod för att motorn går magert borde kunna uppstå.

Obs att detta bara är ett förslag på tänkbart problem, inte alls säkert att det är relevant i ditt fall.
av Emilh
Låter som att bilen går in i felsäkert läge, jag hade likadant, motorn ville helt plötsligt inte varva ur alls, funkade felfritt igen när bilen varit avstängd en stund, för att sen återkomma närsomhelst. För min del då var det en kopplingspedalgivare, samt glappa en kontakt, enkelt åtgärdat
Användarvisningsbild
av Midnightstar
Kanske det är som på min s60 som hade ungefär samma symtom.
Bytte reglersonden. sedan blev det en helt annan bil.
Gör en diagnostiktest innan du börjar att spekulera för mycket.
Det lönar sig i slutänden!
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]