Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kwamex
Årsmodell: 2000, gått cirka 19 000, fullservad
Hej, min fader har lite problem med sin S80 och tänkte kolla om någon vet något om dessa problem:
Så fort som STC (Antispinn) är på så låter bilen i svänger, det är ett knarrande ljud, slutar så fort man stänger av det.
Vad händer om man kör trots att det är såhär? Vad kan det vara?

Han har en automatisk växellåda, vid låg gaspådrag så kan den ibland gå upp i varv utan att någonting händer, detta händer på måfå, och har blivit lite vanligare på senare tid. Låt säga att man lite svagt trycker på gasen så kan den gå upp från 2000-3000varv fast ingenting händer, den bara gasar upp, typ som att jag skulle hålla in kopplingen på en manuell bil o gasa.

ACn verkar inte fungera korrekt, ibland kan man ändra någon grad men så blir det stor skillnad i "verkligheten".
av svda
Jag skulle börja med att kolla ABS-ringarna, att de inte är spruckna. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ing-65620/

Annars är kall-lödningar i ABS-styrenheten vanligt på S80. En del fixar själva, andra lämnar in för att fixa detta.

Kupétemperaturen mäts av en givare som sitter innanför ett galler dvs några parallella springor under radion. Innanför givaren sitter en liten fläkt som suger in luft från kupén så att den passerar givaren. Problem brukar bero på att givaren blivit täckt av damm eller att fläkten stannat. Givaren är MYCKET ömtålig det går att blåsa försiktigt men stoppa inte in något i gallret. Bäst är att ta bort hela mittpanelen med radio och allt. Det går därefter att separera ECC panelen från radion och därmed komma åt att rengöra fläkten, som går att ta bort och ta isär. Det går också lättare att göra ren givaren. Letar du finns det trådar som tar upp respektive problem och ger tips om hur du kollar/byter ABS-ringa osv.

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]