Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexi
Hej jag har en V70 2.4 årsmodell 2005, som gått 9000 mil och aldrig haft ett enda problem, fören nu.

Först började backen, ibland bli svår att lägga i och i vintras när det var som kallast, då var alla växlar rätt tröga att få i innan bilen blivit varm. Men nu börjar även 1:ans växel ibland att bråka ibland, när bilen är nystartad.

Det jag lyckats Googla fram är att det troligen är Syncringarna och att då måste hela växellådan bytas, till en kostnad som närmar sig hela bilens värde. :(

Kan det vara något annat enklare som är fel?

Kan man inte bara byta Syncringarna?
av valln
Nej det är inte växellådan eller synkringarna. Volvo hade fel fett på splinsen där kopplingslamellen löper. Riv ner lådan och rengör och fetta in och byt eventuell koppling och växellådsolja. Kostnad för allt blir kanske 12000 kr.
av Alexi
12kkr i materialkostnader?

Känns logiskt att problemet ligger i smörjningen eftersom det blir bättre när bilen är varm.

Dumt att de inte kunnat göra detta på Volvo service, den varit på varje år.

Men tack för svaret. :)
Alexi skrev:12kkr i materialkostnader?

Känns logiskt att problemet ligger i smörjningen eftersom det blir bättre när bilen är varm.

Dumt att de inte kunnat göra detta på Volvo service, den varit på varje år.

Men tack för svaret. :)
Det är inte bara att smörja, För att överhuvudtaget komma åt att smörja så måste hela växellådan plockas bort vilket är ett rätt så stort ingrepp på en framhjulsdriven bil.
av svda
Gör följande test. Med motorn igång koppla ur. Kopplingen skall förbli nedtryckt till botten under hela testet. Konstatera att 1:an kärvar,men lägg inte i växeln. Utan att släppa upp kopplingen, stäng av motorn. Prova nu att lägga i ettan. Funkar det nu är det med stor säkerhet ingående axel till lådan som skall smörjas. Jobbet kostar runt 6000 kr, men som nämnts brukar man byta kopplingen och ibland också vevaxeltätning i förebyggande syfte. Du har så låga mil att vill du snika kan det kanske fixa sig med 6000 kr. Jag hade nog i ofs bytt allt. Oljebyte tycker jag dock är överkurs.

Jag har en 2,5 T -05 manuell, som jag hade problem med lådan på då den var ny, vilket ledde till att den tillsist byte ut på garanti, men först efter det att jag ringt Volvo i Göteborg. Problemet jag hade sades bero på att synkningen av vxl 1, 2 och 3 hade förstärkts från 2005, med ytterligare en synkring, vilket inte funkade klockrent på alla exemplar. Trean hoppade ur ungefär var 20-de växling. Med förändringen följde att växlingen gick segt då bilen var ny, men det vill nog mycket till innan synkningen ger upp på dessa lådor.
av Alexi
svda skrev:Gör följande test. Med motorn igång koppla ur. Kopplingen skall förbli nedtryckt till botten under hela testet. Konstatera att 1:an kärvar,men lägg inte i växeln. Utan att släppa upp kopplingen, stäng av motorn. Prova nu att lägga i ettan. Funkar det nu är det med stor säkerhet ingående axel till lådan som skall smörjas. Jobbet kostar runt 6000 kr, men som nämnts brukar man byta kopplingen och ibland också vevaxeltätning i förebyggande syfte. Du har så låga mil att vill du snika kan det kanske fixa sig med 6000 kr. Jag hade nog i ofs bytt allt. Oljebyte tycker jag dock är överkurs.
Som sagt så händer det inte så ofta när det är såhär pass varmt men idag hände det två gånger och båda gångerna gick det utmärkt efter att ha stängt av motorn.
av svda
Vill du vara extra säker kan du direkt efter det att du konstaterat att 1:a kärvar, prova med 2:an och därefter stänga av motorn osv.
Om även 2:an kärvar så är saken klar, för det kan ju knappast vara så att både 1:an och 2:an har kass synkning.
av Alexi
Nej det är bara 1:an och ibland backen. De andra växlarna är ofta i sambandet tröga, 3:an och 4:an går då nästan alltid att få i och juckar man lite fram å tillbaka mellan 3-4 så brukar man kunna lägga i ettan eller backen igen, utan att starta om motorn.

När det var som kallast i vintras däremot då funka inga växlar.

I jul–februari har det i Finland föreko[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]