- tor 15 maj 2014, 11:12
Hej
Nu har jag snart inget hår kvar efter allt krångel med min bil.
Krångel nr 1:
ABS lampa tänds slumpmässigt vid körning för att sedan släckas lika slumpmässigt.
Ibland fastnar hastighetsmätaren precis innan lampan tänds. Tex jag gasar till kanske 70 men mätaren fastnar då på 30 i några sekunder och sedan tänds ABS och meddelande om bromsservice kommer upp.
Kransarna är kollade och är hela.
Krångel nr 2:
Check engine lampan tänds. Mass or Volume Air Flow Circuit Range/ Performance problem.
I vissa fall även "System too rich off Idle bank1".
Själva symptomen är att bilen ibland hoppar till på tomgång, samt vid jämn gas kan den små rycka. Ibland kan den också bluddra när man gasar på.
Det som är gjort är:
Helt ny LMM
Ny packning & klämma till tryckrör
Läckagekontroll utan resultat
Helt nya tändstift
Ny magnetventil
K&N luftfiltret är rengjort
Slang från vevhusventilation till oljefälla var totalförstörd och är bytt.
Byte av LMM gjorde stor skillnad, inte minst på bränsleförbrukningen och avgasvärden som gick ner ordentligt.
Nytt orginalfilter är beställt och kmr monteras ikväll..
Bra att veta är att jag monterat ett extra luftintag (från IPD) till orginalburken, samt att jag dragit vakumslang till kupen som jag pluggat för att laddmätaren plockats bort.
OBS det är en R modell från 2005 som rullat 9800mil
Har ni inga konkreta förslag kommer jag länsa plånboken på nya tändspolar. Känns dock som att vida bör visa felkod på misständning om dessa är defekta men jag börjar få slut på alternativ.
Nu har jag snart inget hår kvar efter allt krångel med min bil.
Krångel nr 1:
ABS lampa tänds slumpmässigt vid körning för att sedan släckas lika slumpmässigt.
Ibland fastnar hastighetsmätaren precis innan lampan tänds. Tex jag gasar till kanske 70 men mätaren fastnar då på 30 i några sekunder och sedan tänds ABS och meddelande om bromsservice kommer upp.
Kransarna är kollade och är hela.
Krångel nr 2:
Check engine lampan tänds. Mass or Volume Air Flow Circuit Range/ Performance problem.
I vissa fall även "System too rich off Idle bank1".
Själva symptomen är att bilen ibland hoppar till på tomgång, samt vid jämn gas kan den små rycka. Ibland kan den också bluddra när man gasar på.
Det som är gjort är:
Helt ny LMM
Ny packning & klämma till tryckrör
Läckagekontroll utan resultat
Helt nya tändstift
Ny magnetventil
K&N luftfiltret är rengjort
Slang från vevhusventilation till oljefälla var totalförstörd och är bytt.
Byte av LMM gjorde stor skillnad, inte minst på bränsleförbrukningen och avgasvärden som gick ner ordentligt.
Nytt orginalfilter är beställt och kmr monteras ikväll..
Bra att veta är att jag monterat ett extra luftintag (från IPD) till orginalburken, samt att jag dragit vakumslang till kupen som jag pluggat för att laddmätaren plockats bort.
OBS det är en R modell från 2005 som rullat 9800mil
Har ni inga konkreta förslag kommer jag länsa plånboken på nya tändspolar. Känns dock som att vida bör visa felkod på misständning om dessa är defekta men jag börjar få slut på alternativ.
Volvo S60R awd 2005 , 422hk @ E85
Volvo V70 Classic 2000
Volvo V70 Classic 2000
- By MickeL62