Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tuna
Håller på att och renovera mina bromsok. allt gick bra till dess att jag skulle sätta på de nya damaskerna som fäster i kolven och på oket.

Jag får inte över stålringen i damasken över kanten på bromsoket är så jä... tight .
Jag och farsan har försökt på olika sätt i två timmar att få dit den.

Någon hjälpsam som har tips eller råd på hur man kan lösa detta ?
av Tuna
Hej.

Får börja med att tacka för visat intresse.

Tyvärr så är de oken som är med i guiden och filmen av en annan typ där damasken är lättare att få fast.

På mitt ok ska man trä stålringen i damasken över den fasade kanten. Jag bifogar en bild så ni kan se hur den
ska sitta,,, på bilden så är den halvägs på.

Glömde säga att jag fick dit dem på oken som sitter bak men fram är de mycket större och det känns mycket tightare.

Som sagt tacksam för tips.
Bilagor
20140420_170552.jpg
20140420_170552.jpg (382.25 KiB) Visad 372 gånger
av S6024t
kan hålla med om att det är jävligt att få dit det,men prova utan att det är fett på kanten av damasken o oket,glider inte av då lika lätt,har gjort så ett flertalggr..
av Tuna
OK,, ska tänka på att inte smörja och se om det går lättare, hur brukar du göra för att få på dem då ? handkraft ? verktyg ?
av Tuna
Nej nu har jag lämnat in "handduken" på dessa jäv... damasker :cry: . Ska lämna iväg det till en mekaniker för byte. Är dock fortfarande intresserad av att veta hur ni som har renoverat gjort för att få dit den.
Gick helt enkelt inte att få på , vi var tre vuxna män som tryckte på varsin kant med varsitt verktyg och ändå fick vi inte dit den så något lär vara fel .

1.Ska den gå att trycka dit med handkraft ? hur gör ni ?

2. Kan det vara fabrikationsfel på damasken, någon annan som haft problem med renoveringssatsen från skruvat ?

3. lär köpa nya renoveringssatser innan jag lämnar dem till mekanikern , Någon som har någon renoveringssats att rekommendera som ni vet funkar ?
av Tuna
nej bakre oken är mycket mindre (nog hälften så stora) och dessa är redan monterade. Så tyvärr kan inte det vara felet i alla fall. Men tack för svaret i alla fall
av ArchAngel
Säger bara: lägg ner, köp nytt.
Jag höll på i tre timmar med ett sånt ok, kom lika långt som du.
Lämnade det till en verkstadskille på jobbet som svarvade en hylsa som var exakt lika stor som damasken och försökte sen pressa på den.
Damasken gav upp och sprack innan den gled på.

Har nån bra tips kom gärna med dom
av gälleryd
Köb nytt, det är sikkerhet, for dig och din familie.....

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]