Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Juggen
Hejsan!

Nu är det äntligen dags för min lilla familj att köpa sin första bil. Vi har tittat runt lite och fattat tycke för en S60 2.4 140hk årsmodell 2003 (med busniesspaketet/automat). Bilen har gått strax under 18 000mil och har servats så som den ska. Bilen har även bara haft en tidigare ägare förutom bilhandladren.

Men nu har varken jag eller min sambo köpt en bil tidigare så vi är lite osäkra på vad man ska titta samt lyssna efter innan man slår slag i saken?

Så jag tar gärna emot lite tips på vad man ska tänka på från er :)

Tack på förhand!
Tja....

Har en liten lista men som PDF på min burk, vill du ha den på mejl eller går det att lägga in denna på nåt sätt i tråden
av Juggen
ThunderAce skrev:Tja....

Har en liten lista men som PDF på min burk, vill du ha den på mejl eller går det att lägga in denna på nåt sätt i tråden

Skickat PM :)

Någon annan har som har/haft en '03 S60 som kan ge lite råd? Har kollat runt lite på forumet och det verkar inte vara den mest olycksdrabbade årsmodellen.
Kör själv en S60 2002 som andra eller, tredje bil, hur man nu vill kalla det. Enda felet sen den inköptes 2004 var larmsirenen
som lagt av och det var lätt som en plätt att byta, samt ena dimljusets justerskruv som gick sönder, bara och byta
av Whey
Jag äger en 03a och har väl inte haft några större problem med den, den rullar väldigt fint än så länge.

Vid de milen börjar det bli dax att byta dämpare, det du kan göra är att trycka ner bilens bakre parti med dina händer, se hur kraftigt den gungar. fortsätter den att gunga är det dax att byta. Då bör du nog förhandla ner priset. Går väldigt snabbt att byta själv men Bilia vill nog ha närmare 5-6000kr för arbete och matrial. Och för en bil som kostar runt 30k är det en stor investering.

Sen är väl det klassiska klonken från framvagnen, jag har klarat mig utan det.

Värt att kolla upp handbromsen, hur högt upp måste du dra den för att den ska låsa. Kan ju vara bara justering av vajern men i värsta fall byta handbromsbackar, blir ett par tusingar där.
Hej! har en s60-01:a T5:a 15.000 mil,skitnöjd med den! Kolla färg o lukt på oljestickan till automatlådan,är den väldigt svart och luktar bränt då skulle jag INTE köpa bilen,kan bli dyrt..kolla funktionen på lådan,inge slag o dyl.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]