Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder... kan en v70 ombydd till t5 ha 600 hästar? låter lite mycket men jag snackar med på nätet säger att han har det och jag är ingen expert på bilar, har för mig att lamborghini ligger på cirka 640 hästar men det låter mycket för en v70 ? kanske har fel vad tror/vet ni? Tänkte ett volvoforum kunde hjälpa mig ;) :P
Allt går, det är bara en fråga om hur mycket det kostar.. :-)

Just T5 (från 2005 och framåt ska väl tilläggas) har väldigt bra potential till att plocka mycket effekt hur. Bara genom mjukvara så kan man nå drygt 300 hästar. http://atechmotor.com/volvo/v70n/t5-05/ ... et/steg-1/

Känslan är väl att det inte är helt enkelt med de siffror du nämner men absolut inte omöjligt. Hittade ett exempel här, http://www.garaget.org/?car=185341

Som du ser så är det ju inte gjort i ett nafs kanske.. :-)-)
Emil889 skrev:Allt går, det är bara en fråga om hur mycket det kostar.. :-)

Just T5 (från 2005 och framåt ska väl tilläggas) har väldigt bra potential till att plocka mycket effekt hur. Bara genom mjukvara så kan man nå drygt 300 hästar. http://atechmotor.com/volvo/v70n/t5-05/ ... et/steg-1/

Känslan är väl att det inte är helt enkelt med de siffror du nämner men absolut inte omöjligt. Hittade ett exempel här, http://www.garaget.org/?car=185341

Som du ser så är det ju inte gjort i ett nafs kanske.. :-)-)

Jo det är ju sant fast 600 hästar är ganska mycket, lastbilen jag kör i jobbet är på 560 hästar :D tycker det lät mycket men då lär plånboken vara tom vid detta laget för att trimma upp en bil så mycket lär kosta endel ? :)
motorn varvar antagligen som innan, med dubbel effekt mot R-motorn på 400 Nm skulle denna leverara omkring 800 Nm och det är inte så troligt att den gör på bensin från tappen, möjligen på E85 eller strax över 100 oktan.

Frågan du bör ställa dig är: hur mår drivlinan.....?
Klarar V70´s drivknutar och växellåda den kraften?

Om tidigare ägaren kör med så högt kraftuttag kan du räkna med utslitna delar i framvagnen, om nu inte bilen har kraftigare länkarmar, bussningar och spindelleder.
det är absolut inga problem med den effekten drivlinan = klarar det galant.

Du får ut drygt 530hk med original motor och original sprutet men med andra spridareoch en annan turbo, men kopplingen är den svaga punkten och bör bytas till en kraftigare som pallar med effekten.

Sen om du ska över det strecket så måste du öppna motor och byta stakar,kolvar,kammar, porta och plana toppen och byta turbo samt spridare
Sen när det är gjort så är det bara ett eftermarknads sprut som måste installeras och bilen mapas för att få ut optimala effekten för just dom komponenterna som du har byggt ihop din motor med.

Vet en kille som gjort lite över 2000 starter på strippen med påföljden av att en drivknut som gått av på alla dessa 2000 starter och han har lite över 500hk i en oöppnad motor med annan turbo och spridare samt koppling.
baztubox skrev:det är absolut inga problem med den effekten drivlinan = klarar det galant.

Du får ut drygt 530hk med original motor och original sprutet men med andra spridareoch en annan turbo, men kopplingen är den svaga punkten och bör bytas till en kraftigare som pallar med effekten.

Sen om du ska över det strecket så måste du öppna motor och byta stakar,kolvar,kammar, porta och plana toppen och byta turbo samt spridare
Sen när det är gjort så är det bara ett eftermarknads sprut som måste installeras och bilen mapas för att få ut optimala effekten för just dom komponenterna som du har byggt ihop din motor med.

Vet en kille som gjort lite över 2000 starter på strippen med påföljden av att en drivknut som gått av på alla dessa 2000 starter och han har lite över 500hk i en oöppnad motor med annan turbo och spridare samt koppling.
du kan inbilla dig att volvo orginal spindelleder och bussningar klarar den påfrestningen, de är redan den svaga länken på standardbilarna och de måste bytas titt som tätt även vid försiktig körning.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]