Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roosigustafs
Ja som frågan lyder, en 850 eller v70 kan man ju skruva med själv men hur blev det när v70n kom. Att lämna in bilen för att byta bromsar eller olja är liksom inget alternativ.
Användarvisningsbild
av Perc
Det är skillnad på "man" och "jag". Meka kan man alltid själv, bara man har kunskap och verktyg. En som är van med 140-serien tycker säkert att V70N är ett rullande datastrul.
postionsljuslampan på passagerarsidan är extremt svårt att komma åt och byta. :|
Användarvisningsbild
av Nexus
passat ,audi m fl är inte svårare skruva med de heller. Går göra det mesta utan instrument... byta avgas,mindre service , bromsar mm
Användarvisningsbild
av Perc
Nexus skrev:passat ,audi m fl är inte svårare skruva med de heller. Går göra det mesta utan instrument... byta avgas,mindre service , bromsar mm
Jag hoppas jag inte trampar nån på tårna nu, men vissa tycker ju det är svårmekat när tryckröret till turbon är i vägen när man ska lossa tändstiftskåpan på en turbobil. Och andra då igen tycker att det är förkastligt att ha "svårmekad" plast ivägen för tändstiften.

Men det jämnar ut sig, för dessa människor kanske besitter kunskap om hur man ställer in en förgasare. Något som dagens motormänniskor oftast inte begriper ett jota av. :D
Användarvisningsbild
av gooose
Eller hur många vet vad man har brytarspetsarna och Kondingen till än mindre känner till hur man gör när det gäller byte och justering av dessa komponenter

V70 N är rätt lätt mekad om du har lagom/normal mek kompetens och tummarna sitter på normalt ställe ( ej i mitten av handen )

//Gooose
av Andis
Jag tycker nog att v70n är något mer lätt-skruvad bil jämfört med många andra.

Exempel.
Hela framvagnen kan bytas utan några riktigt dyra specialverktyg.
Hjullagren är jätte lätta att byta. Slagavdragre och momentnyckel är dom mest avancerade verktyg som behövs.

Inredning är logisk och enkel att demontera samt återmontera. Dock behövs helst instruktioner för att enklare veta exakt var man ska börja och hur.

Samma med stötfångare enkla demontera och återmontera.

Oljefilter och plugg mycket enkelt att komma åt.

Bromsar mycket enkla.

Avgasrör sitter underst på bilen, mycket enkelt montera samt demontera.

Finns en del grejer som är rätt avancerade att mecka, men på det stora hela bedömer jag den som enklare än många andra modeller jag skruvat med.

Med vänlig hälsning,
Andis

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]