Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ringt runt till: Mekonomen, Volvo på flera ställen i länet,
Och frågat om inte lagret på drivaxeln går att byta mot ett nytt, Det finns inga nya lager att tillgå men att jag kunde köpa axen komplett, då ingick det ett lager, okej vad kostar det? Det kostar 5200:-

Så nä, då får det vara

Byta Hjullager höger fram och måste byta lagret på drivaxeln högerfram.

Knappt 11 tusen mil höll dem, Aldrig mer en bil ifrån söder :twisted:

Någon som vet hur man ska gå tillväga?
Eftersom min tråd poppade upp så kan jag meddela att lagret jag hittade är fel, det är för litet. Har dock inte försökt med de Volvo nummer jag fick förslag på än då mitt lager för närvarande är tyst, men det skall bytas.

Jag har haft ur min drivaxel och mätt, lagret skall vara 45x75x19 , just 19mm på bredden verkar mer eller mindre omöjligt att hitta hos gängse leverantörer av kullager.

Har hittat följande lager: AS-457519-2RS , detta torde passa och kostar runt 50USD på ebay/amazon etc.

Jag vet att det är skillnad på drivaxel mellan bensin och disel, men har dom verkligen använt två olika storlekar på lager?

Fortsättning följer i min tråd när jag har det nya lagret i min hand och det är dags för byte.

/M
maca skrev:Eftersom min tråd poppade upp så kan jag meddela att lagret jag hittade är fel, det är för litet. Har dock inte försökt med de Volvo nummer jag fick förslag på än då mitt lager för närvarande är tyst, men det skall bytas.

Jag har haft ur min drivaxel och mätt, lagret skall vara 45x75x19 , just 19mm på bredden verkar mer eller mindre omöjligt att hitta hos gängse leverantörer av kullager.

Har hittat följande lager: AS-457519-2RS , detta torde passa och kostar runt 50USD på ebay/amazon etc.

Jag vet att det är skillnad på drivaxel mellan bensin och disel, men har dom verkligen använt två olika storlekar på lager?

Fortsättning följer i min tråd när jag har det nya lagret i min hand och det är dags för byte.

/M
Tack för svar,

Hur märker man om drivaxellagret är slut? Eller om det bara är hjullagret? Köpt nytt hjullager på Mekonomen för 1,800 idag,

Och detta jävla lager till drivaxeln är ju stört omöjligt o hitta, får hoppas att det blir tyst med bara nytt lager, "dånar" som i hela bilen, speciellt över 110 :-(O) Å jag som skyllt på mina vinterdäck, men icket. Helvete
Mitt knäppte/knackade varje gång axeln rullade , jag hissade bilen och kunde lokalisera ljudet till lagret, släppte jag på upphängningen som sitter mot lagret så slutade det låta.

Jag har lyckats peta upp dubbeltätningen på mitt lager och tryckt i massvis med fett, det har gjort att lagret för närvarande är tyst men är en tickande bomb med största sannolikhet så ett byte är högaktuellt för min del. Kräver dock tillgång till gassvets eller liknande för att värma bort mothållet samt en press för lagerbytet.

Annat alternativ är att köpa en begagnad drivaxel från skroten eller på blocket, brukar ligga runt 1500kr till bensin alternativen.

/M
Okej tack än en gång. Joo tror det blir isåfall att köpa en komplett axel kostar kring 1800 till Diesel men nog finns det dem för 1500 också..

Men min bil Dånar som i hela bilen och så bad Jag mekanikern åka o provköra och han tyckte att det är defenetivt hjullagret som har gått iallfalll så han hade rivit lite idag och kollat så tyckte han att det var högerfram, men att även lagret där bör bytas till drivaxeln,

Men Kännns mer som att det kanske bara räcker att byta hjullagret, får se hur vi gör,

Det är "privat" jag repar den d.vs inte hos Volvo.
Lycka till, jag hade chansat på att bara byta hjullagret till att börja med.

Vi får se hur det går för mig, om det nya lagret passar eller om jag måste krypa till korset och köpa en begagnad axel , för en ny är det inte till att tala om med de priser som Volvo har.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]