Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oel
Dags att skifta hjul och då tänkte jag passa på att ge mig på att byta bromsvätska för första gången. Jag kommer använda en Luftman från Mekonomen, d.v.s. en lösning där man trycksätter systemet genom att koppla på ett däck. Har lite funderingar:

1. Jag kommer lufta en nippel i taget. Går det bra att göra detta medan bilen är lyft med domkraft i respektive hörn (och lutar) eller måste jag lyfta hela bilen så den står plant i nivå?

2. Bör jag passa på att lufta kopplingen när jag är igång?

3. I vilken ordning ska jag lufta de fyra hjulen (och kopplingen)?

4. Jag har köpt Volvos bromsvätska, samma som nu är i. Det var några år sedan den gamla byttes. Jag har läst att den gamla bromsvätskan blir mörkare så att det därför ska gå att se när ny bromsvätska har runnit igenom hela systemet. Stämmer det?

5. På förpackningen till Luftman står det att man ska ha 2kg tryck i däcket. Det låter lite högt när jag ser vad andra har använt (vill inte spraya motorrummet). Tänkte börja med något lägre, 1kg eller 1.5kg. Vettigt?

Tack på förhand!
Jag har också en luftman men använder den mycket sällan.

När jag byter bromsvätska gör jag det helt enkelt genom att med luftningsnippeln på ett bromsok öppen pumpa upp och ner med bromspedalen (snabbt) tills jag har pumpat igenom 1,5-2 dl ny bromsvätska. Sedan stänger jag luftningsnippeln och öppnar nippeln till nästa bromsok och pumpar iegenom 1,5-2 dl vätska. Osv tills alla bromsok är klara.
Kopplingen hanteras likadant. Ibland kan man få problem med kopplingen om man av misstag får in luft. Då kan jag behöva använda Luftman.

Oftast blir det bra direkt utan att behöva göra någon speciell sista luftning.

Vilken ordning man gör jobbet är inte speciellt viktigt. Det viktiga är att köra igenom så mycket bromsvätska att man är helt säker på att all gammal västska kommit ut. Bromsvätska är så billig (tex på BILTEMA) att jag hellre kör igenom 2-3-4 ggr så mycket vätska som behövs för att vara helt säker på att bromssystemet innehåller bara ny vätska.
Och sedan är det förstås jätteviktigt att hela tiden se till att det finns ny vätska i bromsvätskebehållaren så att man inte får in luft i systemet under tiden man gör jobbet (pumpar med bromspedalen). Får man in luft i systemet blir det mycket besvärligare.

Per L
1. Ett hörn åt gången går bra! Lutande bil spelar ingen roll!
2. Ja visst!
3. Har ingen större betydelse bara du kör igenom så mycket bromsvätska att du är säker på att allt är nytt i systemet. Du kan ju börja med att pumpa ur tex med bromspedalen (nästan) allt i bromsvätskebehållaren så att du inte riskerar att blanda ny och gammal vätska i onödan. Kör dock inte helt tomt för då är risken stor att du får in luft i systemet i onödan. Då måste du lufta också vilket annars troligen inte behövs!
4. Det kan hända att den gamla bromsvärskan är mörkare men att köra igenom "tillräckligt mycket" vätska för att vara säker på att allt blir nytt är bättre. Jag förstår att du inte kommer att köpa BILTEMAs bromsvätska eftersom du redan köpt. Men BILTEMAs vätska är helt OK och säkerligen MYCKET billigare än VOLVOs. Jag har haft BILTEMAs bromsvätska i alla mina bilar de senaste 30 åren utan några som helst problem. Och jag byter varannat år.
5. Jag tror att du själv kommer att vilja ha 1,5-2 bars tryck eller till och med högre tryck. Det brukar rinna ut mycket långsamt annars. Har du läst på nätet om Luftman har du säkert sett att vissa har problem med att locket kan flyga av vid högre tryck (och då sprutar bromsvätskan ut på bilen. Inte bra då bromsvätska löser upp billack). Själv har jag dock aldrig upplevt det ens vid tryck över 2 bar. Fast det är oerhört mycket enklare att köra med pumpmetoden som jag beskrivit. Men jag kommer förstås inte att tvinga dig att använda den mot din vilja!

Per L
Bytte på min V70n för två veckor sedan med luftman, 1kg i däcket och det gick hur bra som hellst.
Sög upp så mycket jag kunde ur behållaren innan jag hällde i ny första gången.

Var försiktig med nipplarna så de inte går av, jag bytte alla till nya.
Ett tillägg till Magnus308s inlägg -- bromsvätskan till kopplingen tar slut innan den som går till bromsarna. Det gör att det kan se ut som om det finns vätska, fastän det är tomt. Det medförde att jag fick luft i kopplingen när jag bytte...

Jag skaffade en luftman för att fixa kopplingen. Min luftman var synnerligen otät. 1 bar och gängtejp gjorde att det fungerade hyfsat.

Ha som sagt var koll på hur mycket bromsvätska som finns i behållaren. Du skapar onödigt extraarbete om den blir tom. Tro mig jag vet... :oops:

Det kan vara svårt att se gränsen mellan den gamla och nya. Jag såg ingen skillnad utan bytte "tillräckligt" mycket.

Har du aldrig bytt bromsvätska kan nipplarna sitta ordentligt fast. Se till att ha bra verktyg och försök undvika att dra sönder. Det kan krävas krypolja och/eller värme för att få loss nipplarna.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]