Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft problem med att bilen kodar på Egr-ventil felaktigt flöde, men systemet är kontrollerat och fungerar men motorlampan lyser iaf :evil:
Bilen klarar sotningskraven utan problem på besiktningen.

Har bytt följande efter diagnoser av inkompetenta verkstäder:

- Turbo
-Renoverat toppen
-LMM
-Trycktestat IC och tryckslangar
-magnetventiler till wastegate och EGR
-EGR
mm mm

Har läst trådarna här på forumet om liknande problem, med kabelhärvor som är av, EGR-omvandlare, ECU mm.

Frågan jag har nu är hur ska jag gå vidare med felsökning? vilka kablar på härvan brukar vara boven till detta och vilka mätpunkter ska jag använda mm, elschema har jag tittat på men säger ju inte något om placering i bilen....

Eller är det något som jag inte tänkt på?

Tacksam för hjälp!!

Med vänlig hälsning Richard
Senast jag mätte när det började krångla fanns det vakum, har dock inte mätt nu på senaste tiden! Men kopplar man upp bilen mot datorn och kontrollerar egr flöde så verkar det som om den öppnar och stänger iaf!
Men om motorlampan lyser så har du en felkod.
Vilka diagnoser har du fått och med vilka felkodsläsare ?
Vida o Dice är väl i stort sett de enda läsarna du kan få rejäl info från !
Kommer inte ihåd exakt vad koden hade för nummer mer än egr-ventil, felaktigt flöde... ska se om jag hinner läsa de i veckan!

Inte läst med vida, men varit inne på flera verkstäder tex autoexperten, mekonomen mm och vet inte vad de har för utrustning! Men det gick att gå in och styra bilens system med dom iaf så något komplatibla bör de väll vara!
d5252t skrev:Senast jag mätte när det började krångla fanns det vakum, har dock inte mätt nu på senaste tiden! Men kopplar man upp bilen mot datorn och kontrollerar egr flöde så verkar det som om den öppnar och stänger iaf!
Så du ser att luftmängden som mäts upp via MAF ändras beroende på om egr är öppen eller stängd på tomgång?
Var meken som gick in på egr:en och sa att han hade fått värden som varierade med gaspådrag och på tomgång, borde väll kanske varit det han såg då! Var en av alla gånger bilen varit inlämnad för diagnostisering. Efter det är egr ventilen bytt!
och hade T.S åkt till en seriös volvoverkstad så hade problemet varit avhjälpt för länge sedan, kanske t o m samma dag.
Att åka runt till olika verkstäder som byter olika delar blir som synes ganska dyrt.
Volvoverkstaden tar reda på vilken del som inte fungerar!
meddelar dig om vad och pris på arbetet och delen!
de fixar bilen om du säger ja till deras pris!
Då gissar inte sig fram till felet!
milktrucker skrev:och hade T.S åkt till en seriös volvoverkstad så hade problemet varit avhjälpt för länge sedan, kanske t o m samma dag.
Att åka runt till olika verkstäder som byter olika delar blir som synes ganska dyrt.
Volvoverkstaden tar reda på vilken del som inte fungerar!
meddelar dig om vad och pris på arbetet och delen!
de fixar bilen om du säger ja till deras pris!
Då gissar inte sig fram till felet!
Farsan hade problem med EGR på sin S80 och då trodde volvoverkstaden att felet låg i de vakumstyrda motorfästena. Så den diagnostiken var inte mycket värd. Som tur var fick de inte göra någon åtgärd. Felet visade sig fös oss ligga i magnetventilen som styr vakumet.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]