Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kanats
Tja.
Har en fundering om det bara är min bil som drar i min värld ganska mycket eller om det är normalt för bilen.

Har bara haft den i 1 månad, men har reagerade på att snittet låg över 1,30-80 l/mil motorvägskörning. Häromdagen åkte jag till Stockholm från Örebro ToR, körde lagligt hela vägen och inga speciella accelarationer. I stort sett motorväg hela tiden.
Tankade fullt innan avfärd, var näst intill tom när jag kom hem Har totalt kunnat köra 45 mil på en full tank?

Känns som att det är nåt som inte står riktigt rätt till, har ju förstått att bilen drar mer än min gamla S80, men den känns lite väl törstig.

Motorn är en 2,5T, och bilen var inte lastad.

Nån som har nåt tips om det är nåt man bör kolla upp eller om det bara är att gilla läget.
av *pettson*
Haft min 2004 xc90, 22300 mil. Två månader lite drygt.
Pendlar landsväg 10 mil per dag med blandad väg. Det är 50,70,80,90 Enligt statistik från bilen så är snitthastigheten 70km/h. Snittbränslet ligger på 1.1 liter/mil.
av Marex
Hej

Min XC90 2,5T 06 tar ca: 1.0 på landsväg och 1,2 på 50 och 70 vägar.
Har du kollat luftfiltret, kan vara en bov i dramat.

/Lasse
Användarvisningsbild
av niklasj
Dom här bilarna är ju aerodynamiska som ladugårdar ungefär, känns det som ibland.. min xc90 d5 tar 1 liter milen ganska precis och det är ju lite i överkant vad den ska.

Jag hade kollat över bromsar och hjullager om jag vore TS.
Användarvisningsbild
av Kanats
Hmm det låter ju som att nåt är bra knas någonstans, för det var det jag hade kollat upp va bilen i snitt drack och hittade inte heller att den skulle vara så törstig.
Luftfiltret ska vara bytt på Bilia i Göteborg typ tre veckor innan jag köpte den. Det gjordes en full service på den enligt kvittot från Bilia plus en massa annat.

Läste på nån annan tråd att man kunde göra rent spjällhuset från en massa skit, vart sitter denna på Xc90 isåfall och är det svårt att göra rent den? Ska kolla luftfiltret i helgen och köra en motoröversyn tror jag. För nåt knas är det om den dricker så pass mycket på stora delar landsvägskörning.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Fin bil du skaffat dig! Saknar min gamla Xc90 2,5T. Men när man tänker på hur ofta jag var tvungen att tanka så går tankarna på den bort. :) Det var oxå en My05. Hade gått runt 7000 mil när jag köpte den 08. Men jag kom aldrig under 1,0L/mil. På fastlandet låg förbrukningen på 1,1-1,5 på motorvägen. Men då över laglig fart. Tycker du ska kolla om bromsar ligger på, hissa upp bilen känn så däcken rullar fint. Kolla om dem är sned slitna. Hade problem på båda gamla Xc90 med hjulinställningen. Vad har du för däck? Storlek osv. Lycka till med din bil!
Senast redigerad av 1 Gotlandsbästa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kanats
Gotlandsbästa skrev:Fin bil du skaffat dig! Saknar min gamla Xc90 2,5T. Men när man tänker på hur ofta jag var tvungen att tanka så går tankarna på den bort. :) Det var oxå en My05. Hade gått runt 7000 mil när jag köpte den 08. Men jag kom aldrig under 1,0L/mil. På fastlandet låg förbrukningen på 1,1-1,5 på motorvägen. Men då över laglig fart. Tycker du ska kolla om bromsar ligger på, hissa upp bilen känn så däcken rullar fint. Kolla om dem är sned slitna. Hade problem på båda gamla Xc90 med hjulinställningen. Lycka till med din bil!

Fan där sa du nåt, bilen drar lite åt ena hållet, ska in och göra en hjulinställning snart :shock: :shock:
Bra tips, hoppas det kan vara så enkelt. Fan kommer jag ner till 1,2 l/m så blir jag nöjd :D
av Lövet
När teknikens värld testade 2.5t awd aut drog den 1.56lit/mil om jag minns rätt i blandad körning. Det är törstiga bilar vi pratar om. Förbrukningarna som nämns ovan skulle jag tro enbart kan nås vid riktigt snäll körning.
Användarvisningsbild
av johnnype
Körde ca 14mil på 0,9 idag, landsväg på 70,80,90,110 -väg. Med en 2,5T XC90, inte så mycket värre än den V70 2,4T jag hade innan. Köra snällt brukar jag dock göra eftersom familjen är med i baksätet.

Har börjat låsa den på 5an och segdra så mycket han tillåter, inbillar mig att det hjälper. Vill inte alltid att han ska växla ned om man råkar gasa lite inför en uppförsbacke.

I stan tar den gärna 1,3 dock. Men jag kör max 1km till och från ICA och andra ställen då.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]