Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har kollat här på forumet om mitt problem men inte hittat något som stämmer in, så lägger in en ny tråd.

Har problem med att bilen rycker när den är riktig kall (på morgonen när den har ståt stilla hela natten är det som värst).

Om man kör max 40km/h 1500varv 3:ans växel (typ 30 väg) och bilen är kall så rycker den som en skadeskuten kråka, men bara tills motorn har blivit varm sen spinner den som ska.

Kör man på 2:an eller 3:ans växel spelar ingen större roll, den rycker tills motorn är uppe i temp.

Har testat att köra fortare (typ 60/70) men den rycker i allafall men något mindre tills motorn är upp i temp.

Bilen är nyservad och dem hittat inga felkoder.
Provat med injector cleaner men det blev ingen skillnad.
Tankat på olika mackar för kolla om det ge något men icke.
Har även bytt tändstift men det bliv inget bättre.

Nu har jag slut på ideer har ni några....
Användarvisningsbild
av EjS
Hej,

Är bilen med automatlåda där du kör manuellt läge (geartronis)?

På min gör den samma sak vid 1500 varv då växlet i manuellt läge låser präcist där.

Annars är det möjligt det är ETM'en om du har en tidig modell med turbo och fel gasspjäll från magnetti marelli.

VH Esben
av Frigge
Lämna in den för uppgradering ECM och ETM. Byt även t-stift i den.

/Fredrik
av rh
min 02:a gör samma sak fast det verkar inte som om min rycker lika mycket som din. Och den gör det endast ett litet litet tag. Men irriterande är det! Hoppas att det inte blir värre när kylan kommer...
av Hemgårn
ECM & ETM?
av rödbil
Ursäkta att jag inte har svarat, har varit borta utan kunna komma åt en dator.

Som jag skrev först så är stifften redan bytta men det blev inget bättre.
Det är en 140hk motor manuell låda.

Har pratat med verkstan igår och dom tror inte på någon uppgradering ska hjälpa mig, pga att blen går bra för övrikt och jag inte har några andra problem.
Dom vill att jag ska lämnar in den för en felsökning för 1650kr :???:
Det blir snart vinter och då lär det bli värre när det blir kallt ute, och man vill ju inte bli stånde.

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och se vad dom hittar, stalltippset enligt dom så är det fel på luftmassemätaren eller gasspjället :cry:

Säger som Bosse bildoktor: det låter DYRT, DYRT, DYRT
av Frigge
Be dom uppgradera innan dom byter något, ETM + ev rengöring ETM.
Det är väldigt ovanligt att det är fel på ETM eller MAF utan att motorvarningslampan lyser eller har lyst. Alltså, finns det inga felkoder lagrade om ETM eller MAF gör man alltid uppgraderingar. Det kan vara så att ditt spjällhus precis börjat strula utan att ha satt felkod men det är då uppgraderingen är bra. Den löser en hel del saker på ett spjällhus som fortfarande fungerar på ett visst sätt,den löser inte ett trasigt spjällhus vilket jag inte tror du har.
Be verkstan göra en rengöring + uppgradering ETM, borde inte kosta mer är max 1000:-. Dom behöver inte göra uppgradering på ECM,den blir uppgraderad vid uppgradering ETM.
av rödbil
Det tyder på att det är strul med MAF:en.

Som jag har fattat det så mäter den tempen också (intern loop), och mäter den fel temp så får man fel luftflöde och blandningen blir fel och bilen går orent.
Men att den inte ger några felkoder beror nog på att den temp MAF:en har uppfattat inte är tillräkigt "galen" för att ge felkoder.
av jimjam
Hej.
Min bil hade samma problem dom första minuterna och där var det avgaskamaxelgivaren som kärvade. Den togs isär för rengöring med ny packning, sedan problemet ur värden.
Den nya packningen har en nät som förhindra att smutsen följer med in i kolven

//Jimjam
av rödbil
Det låter ju hoppfult om det skulle vara en rengörning av avgaskamaxelgivaren.
Vi får se vad dem hittar vid felsökningen.
Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]

Felkodsläsare till Motronic 4.4 är myck[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Oljud från fjäderbenslager förknip[…]

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]