Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I somras började plötsligt bilen gå dåligt när jag var ute och åkte.När jag stannade så dog bilen så fort jag trampade ner kopplingen.
Jag slog av tändningen och startade bilen igen, men problemet med att bilen dog på låga varv fanns kvar.
Nu tändes även motorvarnings lampan samt att tomgången började vandra ,så jag åkte till min Volvoverkstad med bilen.
Efter att de undersökt bilen kom dom fram till att det var gasspjället som var dåligt.När dom hade bytt spjället så dog inte motorn,men
problemet med tomgången fanns kvar.Verkstaden fick då byta tillbaks till orginalspjället ,då jag inte ville kosta på 7000 kr på en åtgärd som inte
Gav önskat resultat.Jag läste in mig på problemet med gasspjället och såg att man kunde rengöra det.
Efter rengörningen så fick jag nya symptomer.Nu stannar inte bilen vid tomgång utan tomgången har ökat och ligger och pendlar imellan
1000-1500 RPM.När man är ute och kör kan man också känna att bilen misständer.De felkoder som kommer upp är nu
-Felaktig signal från kamaxelgivare-Felsignal från ETM-Hög tomgång +några fler som jag inte kommer ihåg.
Kan någon snäll själ hjälpa mig ??

MVH Per G.
av rödbil
Hadde ett liknade problem att bilen dog för att tomgången var för låg.

Efter att volvo gjort rent gasspjället blev tomgången typ 1500varav.

Då ska (skulle) dom ladda ner en mjukvara i (troligen en grundinställning) för att styrenheten ska hitta rätt tomgång men det ville dem inte för bilen var chippad.

Då ringde jag till BSR och dom skrattade åt volvo, sen sa dem bara tanka bilen full tank så kommer styrenheten att hitta rätt tomgång åt dig och skulle den inte göra det så skulle jag höra av mig.

Sagt och gjort tankade och efter typ 20mil var allt frid och fröjd, tomgång på 800 och stabil.

Om du nyss gjort rent gasspjället så kanske det är samma problem
av Perg
Rödbil
Tack för tipset.Det var ett tag sedan jag rengjorde spjället (4 veckor)
och jag har tankat fullt sedan dess.Så troligtvis är det inte det som är felet.Men tack för ditt inlägg.

Per G
av Frigge
rödbil skrev:Hadde ett liknade problem att bilen dog för att tomgången var för låg.

Efter att volvo gjort rent gasspjället blev tomgången typ 1500varav.

Då ska (skulle) dom ladda ner en mjukvara i (troligen en grundinställning) för att styrenheten ska hitta rätt tomgång men det ville dem inte för bilen var chippad.

Då ringde jag till BSR och dom skrattade åt volvo, sen sa dem bara tanka bilen full tank så kommer styrenheten att hitta rätt tomgång åt dig och skulle den inte göra det så skulle jag höra av mig.

Sagt och gjort tankade och efter typ 20mil var allt frid och fröjd, tomgång på 800 och stabil.

Om du nyss gjort rent gasspjället så kanske det är samma problem
O när du la på skrattade dom åt dig som gick på det :lol:

/Fredrik
av rödbil
Hurru Fredrik

Lägg ner eller jobbar volvo :twisted:
av Frigge
rödbil skrev:Hurru Fredrik

Lägg ner eller jobbar volvo :twisted:
Tror du på fullaste allvar att det räcker med att tanka bilen full :roll:
Du hade tur denna gång, din motorstyrenhet klarade att adaptera tillbaka rätt värden trots att det är ett Internt fel pga chippning. Ett trim sätter alla gränsvärden ur spel,dom förinställda fabriksparametrarna ändras,avgasreningen/avgasvärden förändra,startspärren kan bli avaktiverad. Varför ? Jo därför att allt sånt skiter trimfirmorna fullständigt i. Allt handlar om att klämma ur effekt o inget annat.

/Fredrik
av Perg
Hej
En grej som jag glömde ta upp,är att samtidigt som bilen började gå dåligt så slutade farthållaren att fungera.
Det är inte fel på knappen i ratten (har kollat den signalen med datorn)
utan felet måste sitta någon annanstans.Kan detta också påverka att motorn går dåligt ?

MVH
Per G
av Jesper
Låter som rengöring av ETM inte hjälpte... Samtidigt känns det som du kanske har 2 olika fel. Kamaxelgivaren verkar ju också strula om man ser till felkoderna.

Kanske kolla om kamaxelgivaren är trasig för att sedan återgå och kolla upp ETM:n igen.
av Frigge
Perg skrev:Hej
En grej som jag glömde ta upp,är att samtidigt som bilen började gå dåligt så slutade farthållaren att fungera.
Det är inte fel på knappen i ratten (har kollat den signalen med datorn)
utan felet måste sitta någon annanstans.Kan detta också påverka att motorn går dåligt ?

MVH
Per G
Troligtvis fel på ETM. När ETM bråkar lägger farthållaren av,går inte aktivera. Skulle vara intressant att veta vilka felkoder du hade,inte i text utan i siffror.

/Fredrik
Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]

Kollade med multimeter och satte den på 20 v[…]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]