Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimbomas
Har som många andra problem med klånkade framvagn som låter som att den ska rasa ihop när som helst... Låter vid ojämn väg och drar man över ett farthinder lite för snabbt så smäller det REJÄLT, framförallt när framhjulen åker ner från hindret. Har bytt k-stagen och länkarmsbussning utan att det gjort någon skillnad.

Vet inte riktigt hur jag ska veta om lagringarna är slut eller inte? Jag var ut en sväng nyss och höll handen på lagringen och gungade på bilen och visst känner jag att det rör sig, men det låter inget och ser inte konstigt ut eller hur man ska säga...

Ska det vara helt stumt eller är det meningen att det ska röra sig något?

Bilen har gått 20k mil, är det någon idé att byta enbart lagringar eller är det bättre att byta fjäderben också när man ändå river ner?

Påtal om det så är jag rädd att dra ut drivaxeln, om man nu måste lossa den vid fjäderbensbyte men det antar jag är lämpligt? Finns det något idiotsäkert man kan göra för att det inte ska vara någon risk att göra bort sig?

Har inte tummen mitt i handen så har ingen lust att kosta på bilen ett verkstadsbesök för det här om jag inte måste...
av JohnB
Jag hade liknande klonk på min S60 och har även börjat få samma på S80n. På S60n var det övre fjädersätet/nedre fjäderbenslagret som var slut. Genomföringen för stötdämparen hade nött bort en massa av gummit så att den glappade. Övre lagret var det inte något större fel på men lika bra att byta när man ändå rivit isär allt. Du behöver inte dra ur drivaxeln utan det är bara att lossa stötdämparbenet längst ned med de 2 skruvarna som sitter där och de 3 som sitter under huven och sedan är det bara att lyfta ut hela benet. Om man inte har mutterdragare är det kanske lämpligt att lossa centrummuttern på benet några varv innan så att den går lätt att få loss när man ska demontera fjädern. Jag kan även rekommendera att köpa till mellanlägget av gummi till nedre fjädersätet om du inte redan har det då man kan få knäpp och klonkljud av att fjädern rör sig. Det kostar någon hundring har jag för mig. Var framförallt försiktig när du demonterar fjädern och se till att du har ordentliga verktyg för att komprimera fjädern då man kan göra sig illa rejält om man inte är försiktig. Delarna för att byta detta kostar mellan 500-1000/sida och det tar 1-2 timmar att byta. Jag behövde inte göra någon hjulinställning efter detta byte men har hört att andra gjort det för att vara på den säkra sidan.

/John
av jimbomas
Tack för tipsen!

Tror jag börjar med det. Hade samma oljud när jag besiktigade bilen i somras och bad killen kolla extra noga just för att jag har oljudet men han hittade ingenting i länkarmar eller styrleder så det mesta tyder ju på lagringen tycker jag.

Är det här det enda jag behöver? http://www.skruvat.se/Rep.sats-fjaderbe ... 41452.aspx

Bortsett från slangen som jag tror redan sitter där men det är väl lika bra att byta den också.
av JohnB
Ja precis. Det är undre och övre lagringen. Ska inte behövas något mera. Angående nedre fjädersätet så var det inte den gummislang som brukar sitta på första varvet på fjädern jag menade utan det är som en gummiring som man lägger i botten innan man ställer tillbaka fjädern. Jag tror det är standard från 04 eller så men på min 02:a så fick man komplettera med det. Kostar 150 hos volvohandlarna om jag minns rätt. Minns däremot inte vad den kallas men det borde dom ju veta där :wink: .

/John
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej igen såg att vparts sålde kompletta fjäderben med lagring och allt är det något att ha.priset var mycket bra tycker jag.Nästan samma pris som volvo skulle ha för att byta fjädersätte och lagring. :wink:
av jimbomas
Absolut! Ska fixa det i helgen så kan säga till hur det gått.

Angående Vparts har då jag i alla fall bara hört bra saker. Men fjäderbenet kostar ju 2178 kr /st. Jag köpte mina repsatser till båda sidorna för ca 1000 lappen på skruvat så tycker lätt det är värt det såvida man inte behöver byta dämparen och mina verkar det inte vara något fel på vad jag kan se i alla fall.

Har också läst att övre lagret sällan är dåligt (precis som JohnB säger också), men jag byter båda när jag ändå river ner allt, inte så stor prisskillnad.
av mixxno
jimbomas skrev:Absolut! Ska fixa det i helgen så kan säga till hur det gått.

Angående Vparts har då jag i alla fall bara hört bra saker. Men fjäderbenet kostar ju 2178 kr /st. Jag köpte mina repsatser till båda sidorna för ca 1000 lappen på skruvat så tycker lätt det är värt det såvida man inte behöver byta dämparen och mina verkar det inte vara något fel på vad jag kan se i alla fall.

Har också läst att övre lagret sällan är dåligt (precis som JohnB säger också), men jag byter båda när jag ändå river ner allt, inte så stor prisskillnad.
Jag har också dessa retliga klonk-ljud. Trodde man behövde nya dämpare med? Men det blir ju svindyrt. Min har gått 18.000 mil. Kan det räcka med enbart lagring tro?

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]