Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nicwei01
Hej,

Finns det med något verktyg/mjukvara möjlighet att ändra i bilens Car config?

Mvh

Nicklas
Användarvisningsbild
av nicwei01
Jaha Jonny, nu fattar jag vad du menar :-) men om inte jag missförstod bor du i Dalarna och jag i Skaraborg, hur löser vi det eller har du någon slug programvara till Arduino som gör jobbet? :-)
Användarvisningsbild
av johnnype
nicwei01 skrev:Jaha Jonny, nu fattar jag vad du menar :-) men om inte jag missförstod bor du i Dalarna och jag i Skaraborg, hur löser vi det eller har du någon slug programvara till Arduino som gör jobbet? :-)
Åh, jag läste fel på första inlägget. Läste "någon" när det stod "något". Då förstår jag, nja vill du ändra CC så gäller det att plocka ut CEM och koppla upp sig med lite special hårdvara. Nåt annat är helt enkelt inte möjligt om du inte råkar ha din PIN-kod redan.

Jo, jag bor i Värmland, inte för att det hjälper men ändå.

Kul att AUXen funkar bra iaf :)
Användarvisningsbild
av nicwei01
Ok :-) nej tyvärr, jag har inte PIN-koden. Jag antar att det är svårt att få tag på den eller?
Användarvisningsbild
av johnnype
nicwei01 skrev:Ok :-) nej tyvärr, jag har inte PIN-koden. Jag antar att det är svårt att få tag på den eller?
Näh, alltså har du PIN så kan man uppdatera sin CC direkt i bilen med lite specialmjukvara annars måste CEM plockas ur som jag sa ovan för att lirka ut koden.

Svårt? inte när man kan.. men ja allt är ju relativt.
Användarvisningsbild
av nicwei01
En liten Off-topic fråga. Jag har som avsikt att göra en motorkonvertering på sikt. Motorn är en GM LS4 5.3L med aut och framhjulsdrift. Dess motor och växellådsstyrning kommer att förrändras så beroenden av donatorbil tas bort, hjulgivare kommer att behöva flyttas över för att behålla antispinn, etc. Jag skulle behöva veta vad som händer när jag har avlägsnat ECM'en, ur reagerar CEM på om ECM är borta samt vad händer med övriga funktioner i bilen, kommer exempelvis ECC, fönsterhissar etc. etc. att fungera? Jag antar att gifta in ett motorpaket från ett annat märke in i Volvo's CAN-nät är väl omöjligt?
Användarvisningsbild
av johnnype
nicwei01 skrev:En liten Off-topic fråga. Jag har som avsikt att göra en motorkonvertering på sikt. Motorn är en GM LS4 5.3L med aut och framhjulsdrift. Dess motor och växellådsstyrning kommer att förrändras så beroenden av donatorbil tas bort, hjulgivare kommer att behöva flyttas över för att behålla antispinn, etc. Jag skulle behöva veta vad som händer när jag har avlägsnat ECM'en, ur reagerar CEM på om ECM är borta samt vad händer med övriga funktioner i bilen, kommer exempelvis ECC, fönsterhissar etc. etc. att fungera? Jag antar att gifta in ett motorpaket från ett annat märke in i Volvo's CAN-nät är väl omöjligt?
Vilket projekt..

Jag vill inte säga omöjligt, kan tänka mig principiellt hur det skulle kunna utföras men praktiskt är det ett extremt jobb.

Att få CEM att acceptera motorstyrningen ser jag däremot som helt omöjligt, du behöver att bygga en CAN-gateway med en CPU som översätter Volvo CAN till GM systemet, återigen inte omöjligt men extremt svårt, på det sättet ser inte CEM att du har bytt och accepterar läget.

Kommer du behålla ABS/BCM? Du nämner att du skall ha GM's antispinn, det tolkar jag som att Volvons ABS-modul åker ut.. och utan den så har du inget instrumenthus i Volvon längre.. ja, du förstår.. det blir lite jobbigt att "bara" koppla ihop det.

Det är nog mycket mer än det här också...
Användarvisningsbild
av nicwei01
Ja det är ett stort projekt och på sikt. Vad det gäller ABS/BCM så tänkte jag behålla Volvo orginal, för att behålla ABS. Sedan har jag som avsikt att montera GM's främre hjulgivare parallellt med Volvos egna. Detta för att få antispinnsystem att fungera mot GM's motorstyrning. Jag tänkte att jag skulle prova med att bryta batterispänning att avlägsna Volvo ECM för att sedan ansluta batteri och vrida på nyckeln för att testa ljus, fönsterhissar, centrallås ETC. Ser du några risker med detta test?

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]