nicwei01 skrev:En liten Off-topic fråga. Jag har som avsikt att göra en motorkonvertering på sikt. Motorn är en GM LS4 5.3L med aut och framhjulsdrift. Dess motor och växellådsstyrning kommer att förrändras så beroenden av donatorbil tas bort, hjulgivare kommer att behöva flyttas över för att behålla antispinn, etc. Jag skulle behöva veta vad som händer när jag har avlägsnat ECM'en, ur reagerar CEM på om ECM är borta samt vad händer med övriga funktioner i bilen, kommer exempelvis ECC, fönsterhissar etc. etc. att fungera? Jag antar att gifta in ett motorpaket från ett annat märke in i Volvo's CAN-nät är väl omöjligt?
Vilket projekt..
Jag vill inte säga omöjligt, kan tänka mig principiellt hur det skulle kunna utföras men praktiskt är det ett extremt jobb.
Att få CEM att acceptera motorstyrningen ser jag däremot som helt omöjligt, du behöver att bygga en CAN-gateway med en CPU som översätter Volvo CAN till GM systemet, återigen inte omöjligt men extremt svårt, på det sättet ser inte CEM att du har bytt och accepterar läget.
Kommer du behålla ABS/BCM? Du nämner att du skall ha GM's antispinn, det tolkar jag som att Volvons ABS-modul åker ut.. och utan den så har du inget instrumenthus i Volvon längre.. ja, du förstår.. det blir lite jobbigt att "bara" koppla ihop det.
Det är nog mycket mer än det här också...