- mån 24 mar 2014, 19:35
#849310
Det beror väl på vad felet är. Först ska du ta bort vajern och kolla om den går som den ska, och kolla om pedalen går som den ska utan vajer. Då har du ju eliminerat två felkällor.
Det är några år sen jag grejade med det här så jag kommer inte ihåg några detaljer, men jag minns att det inte var någon stor operation att ta bort gasvajern. Lite obekväm arbetsställning bara. :) Iofs behöver du knappast lossa vajern nere vid pedalen utan det räcker egentligen med att lossa den från gasrullen för att kunna känna efter om den löper som den ska. Det ska i princip inte vara nåt motstånd alls i vajern.
Vad spjällhuset kostar vet jag inte, jag kom som sagt aldrig så långt så jag bytte mitt.
Att smörja en vajer är som att pissa på sig när man fryser. Det hjälper för stunden men sen blir det bara värre.
Jag smorde nog min gasvajer när jag felsökte, och det var inte särskilt svårt. Sprutröret från sprayburken fick plats mellan vajer och hölje och sen var det bara att spruta på tills den underbara doften av WD-40 började spridas inne i kupén nere vid pedalerna. ;) Jag hade redan beställt en ny vajer när jag gjorde det så den skulle ju bytas någon dag senare i vilket fall som helst. Det är inget man ska göra med en vajer man tänkte använda.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)