Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isildur
Ja, nu var det åter dags att fixa med bilen (VOLVO S80 -99)

Kuggade på besiktningen angående glapp i spindelleden fram. När jag skulle byta gjorde jag även en rejäl tabbe som är lite pinsam att ta upp här, men får göra det ändå i hopp om att någon har en bra lösning på problemet.

Så här ligger det till. Det är första gången jag ger mig på att byta spindelled. Byte ut samma del för 1.5 år sedan på verkstad. Det var en från Skruvat.se (den billigaste varianten de har för 469kr). Denna gång köpte jag också från de, men det blev en av märket Bendix istället för 585kr. Hoppas att denna håller längre än den förra.

I all fall så har jag råkat runda muttern som håller fast spindelleden i länkarmen. Skäms lite för det, men jag skyller på att jag var dåligt förberedd i kombination med stress då bilen behövdes. Nu tänkte jag kapa av skruven med vinkelslip istället men vet inte om det innebär mer problem. Har någon bättre erfarenheter som kan ge förslag på nästa steg?
Alternativet är att du filar till muttern. Sen kan du pröva med en kraftig skiftnyckel eller fast nyckel om den passar utan luft emellan. Om det inte funkar med rörtång eller liknande.
Kommer du åt så kan du kapa. Jag har för mig att den sticker ut lite. Du måste inte kapa den rakt av heller, du kan slipa ned den eller misshandla tills den ramlar av. Det enda som är bra med P2 framvagnen är spindelledens fäste i länkarmen, de ramlar bort väldigt snällt.

De du måste göra för att få loss spindelleden dock är att antingen lossa fjäderbenet och lyfta av spindeln eller lossa länkarmen i subframen. Man kan inte börja ner länkarmen tillräckligt för att få loss spindelleden när allt sitter monterat. Lyckas man så sabbar man bussningarna...
bensinskalle skrev:
De du måste göra för att få loss spindelleden dock är att antingen lossa fjäderbenet och lyfta av spindeln eller lossa länkarmen i subframen. Man kan inte börja ner länkarmen tillräckligt för att få loss spindelleden när allt sitter monterat. Lyckas man så sabbar man bussningarna...
Jaha, jag trodde det skulle gå att bara trycka ner länkarmen på nåt vis, typ som killen gör i denna videon på youtube.

Att lossa fjäderbenet hoppar jag helst över. Jag skulle i så fall lossa länkarmen om det absolut behövs. Jag tänkte göra det i garaget och endast hissa med en vanlig domkraft, men om jag ska lossa länkarmen går det kanske inte.
S6024t skrev:kommer man ens åt med vinkelslipen där?en liten rörtång,störrepolygrip,mutterspräckare?skulle något sånt få plats?
Ja det är gott om plats för att dra av den med vinkelslipen. Rörtången har jag provat, det gick inte. Min rörtång är inte den bästa heller.

En "mutterspräckare" verkar inte så dumt faktiskt. Kollade en från biltema nu med artikelnummer 191244. Tack för tipset, ska prova med en sådan först innan jag går på med vinkelslipen
Gotlandsbästa skrev:Alternativet är att du filar till muttern. Sen kan du pröva med en kraftig skiftnyckel eller fast nyckel om den passar utan luft emellan. Om det inte funkar med rörtång eller liknande.
Tack, nu har jag ett par bra alternativ att välja på. Nu har jag mest bry med hur spindelleden ska väck efter att jag fått av muttern..
Isildur skrev:
Gotlandsbästa skrev:Alternativet är att du filar till muttern. Sen kan du pröva med en kraftig skiftnyckel eller fast nyckel om den passar utan luft emellan. Om det inte funkar med rörtång eller liknande.
Tack, nu har jag ett par bra alternativ att välja på. Nu har jag mest bry med hur spindelleden ska väck efter att jag fått av muttern..
Jag bytte båda mina spindelleder och jag knackade loss dom med ett dorn och hammare.
På insidan så finns en ca 1mm bred kant som man kan knacka växelvis på för att få ur spindelleden.
Du kommer inte att se kanten om du inte skrapar bort smutsen....

Bild

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]