Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bakre dämparen brukar vara rejält rostig ovanför skarven som löper runtom, och när man byter så byter man bakre halvan av systemet (efter dämparen som sitter mitt under bilen och bakåt).
Byta bara dämparen går alltså inte (om man inte plockar ihop av lösa universaldelar förstås) men det är knappast att rekommendera annat än för den väldigt händige.
kebabpizza skrev:Bakre dämparen brukar vara rejält rostig ovanför skarven som löper runtom, och när man byter så byter man bakre halvan av systemet (efter dämparen som sitter mitt under bilen och bakåt).
Byta bara dämparen går alltså inte (om man inte plockar ihop av lösa universaldelar förstås) men det är knappast att rekommendera annat än för den väldigt händige.
Men å andra sidan så köpte jag bakre dämpare lös på Volvo (original) det var inga som helst problem, ingår skarvmuff. Det är ca 2dm rör på själva dämparen så du kapar bara av den gamla på lämplig längd och skruvar dit nya.

Detta var på en V70N men S60 kan knappast vara nån skillnad. Har för mig att den var långt ifrån gratis men jag vill ha original före eftermarknads alla dagar i veckan.
johnnype skrev:
kebabpizza skrev:Bakre dämparen brukar vara rejält rostig ovanför skarven som löper runtom, och när man byter så byter man bakre halvan av systemet (efter dämparen som sitter mitt under bilen och bakåt).
Men å andra sidan så köpte jag bakre dämpare lös på Volvo (original) det var inga som helst problem, ingår skarvmuff. Det är ca 2dm rör på själva dämparen så du kapar bara av den gamla på lämplig längd och skruvar dit nya.

Detta var på en V70N men S60 kan knappast vara nån skillnad. Har för mig att den var långt ifrån gratis men jag vill ha original före eftermarknads alla dagar i veckan.
Kör på din linje, undviker eftermarknadsprylar så mycket som möjligt. Får ta mig en funderare på en lös dämpare. Så länge jag inte behöver byta hela så är jag ganska nöjd :)

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]