Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det har blivit dags att köpa nya sommardäck till min V70N -06 (bi-fuel). Valet tycks ha fallit på Goodyear Efficient Grip Performance och då återstår bara att välja mellan hastighetsindex V eller W. I mitt registerutdrag så står det "Däckdimension axel 1/2: 205/55 R16 91W" men jag har lyckats läsa mig till att (åtminstone i Sverige) så räcker det att ha hastighetsindex bättre än toppfarten, vilken är 210km/h, så V och W har båda marginal ur det perspektivet. Sen har jag läst trådar där folk pratar om Tyskland och då vet jag inte om jag är lika klok längre. Sen läser man en tråd som denna (se sista inlägget) och ja..

Vilket skulle DU välja och varför? Prisskillnaden är försumbar, 33 spänn däcket.

Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91V
Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91W
åker aldrig över 100 så jag tittar aldrig på hastighetsindex
Ta dem som har bästa våtegenskaperna. Tycker jag.. Jag köpte GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC-2 101W
Dem ska vara bra vid våta vägbanor. Hastighetsindex går jag inte heller på . Men visst händer det att man kör över 100 km/h. :lol: Men fortare än 148 är det inte så ofta man kör. Tyskland brukar vara så mycket bilar så det är svårt att köra riktigt snabbt.
oel skrev:Goodyear EfficientGrip Performance är vettig i vått och torrt enligt testerna. Frågan gällde V eller W av samma modell. Jag får väl singla slant.

V=240km/h
W=270km/h

Ta det däcket som du känner att du har störst nytta av i Sverige! :roll:
Gotlandsbästa skrev:
milktrucker skrev:åker aldrig över 100 så jag tittar aldrig på hastighetsindex
Haahaa. Så du kör bara lastbil? (D)
åker aldrig över 100 med personbil, bara med lastbil så klart hehe.
är väl som så att man blir klokare med åldern, har man krockat med en älg och panikbromsat för rådjur ett tiotal gångar på några månader så börjar man tänka om. Varje m/s räknas i de lägena.
så jag kör inte över 80 på vägar utan stängsel. blir sällan att man kör fortare än 80 ändå, alltid billigast att cruisa fram i lagom fart samtidigt som fartkamerornas antal kommer öka.

våra "container"bilar saknar förmåga att utnyttja höghastighetsdäck, är få volvobilar(normala svensson-volvo) som går att få upp över 240.
och som jämförelse, kör man på t ex ett rådjur i den farten, ca 65 m/s, åker djuret ut genom bakrutan.
Gotlandsbästa skrev:
oel skrev:Goodyear EfficientGrip Performance är vettig i vått och torrt enligt testerna. Frågan gällde V eller W av samma modell. Jag får väl singla slant.

V=240km/h
W=270km/h

Ta det däcket som du känner att du har störst nytta av i Sverige! :roll:
Förmodligen är bilens maxhastighet INTE 270km/h så ett V däck räcker bra och är lagligt OM någon skulle kolla.
Jag har redan skrivit att maxhastigheten är 210 km/h så enligt regelboken i Sverige är V lika lagligt som W, trots att regbeviset säger W. Tar man någon gång bilen till Tyskland exempelvis så är V däremot inte OK, om jag inte missuppfattat. Om man blir kontrollerad är en annan sak.

Min bil kommer ytterst sällan rulla snabbare än 130 km/h så magkänslan säger att det är overkill med W. MEN Volvo har väl valt det av en anledning. Egenskaperna hos däcket förändras ju med hastighetsindex, tyvärr till det negativa vad gäller slitage. Jag kommer köpa W och så var det med den saken.
Detta har inte ett dugg med att göra hur snabbt eller långsamt ni eventuellt kör, hastighetsindex står i typintyget. Undantag från typintyg får göras för vinterdäck, där är det ok att gå ner till 160km klassning.

Sedan skulle jag definitivt lägga några kronor extra på högre klass, har i alla fall fått för mig att däcket blir något bättre aoch får längre livslängd eftrsom marginalen mellan din fart och toppfart blir större.
Däckdimension Volvo v90 2025

Hårdvaran (annan kamera) är ny på[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåli[…]

Lastat lite ved i den, några dagars fö[…]

Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]