Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Hej,

Eventuellt ett nytt arbete på gång och vi kommer att behöva ytterligare en bil. Har funderat runt på lite olika modeller men sen ploppade S60 upp som ett alternativ, bra eller anus? :lol:

Bilen kommer att agera 2:a bil men tanken är att en hel del pendlarmil kan det bli så en hygglig komfort bör det vara. Runt 40000kr kan jag tänka mig. 2 ungar på 3år & 2år, går det ens att få in några barnstolar där bak då det ibland ska hämtas/lämnas på dagis? Gärna lite snål på soppan, är en förbrukning på 0,7l/mil landsväg/motorväg för en 140hk rimligt? Stora fel på en som rullar ca 20000mil?

Tycker annars som det kan vara ett bra alternativ. Ganska billig, snål, bra komfort, säker & hållbar?

Vad säger ni? :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
S60 funkar för barn o unga i baksätet som inte sitter i bilbarnstol, vuxna är ingen höjdare. Dörrarna är ganska små o trånga.
S80 är ett bättre alternativ för en barnfamilj med stort utrymme i baksätet samt bra lastmöjlighet. byggd på samma konstruktion som s60, annan kaross.
efter 20 000 mil kan det börja det dyka upp slitagedelar att byta. Koppling, stötdämpare, motorfäste, bussningar, leder, generator etc. Men alla kommer inte samtidigt. Räkna med någon sak att åtgärda var 10-12:e månad när bilen gått över 20.
Det mesta är ....billigt är fel ord, men det blir inga stora summor. 2500:- för 2 länkarmsbussningar ca-pris.
Det som kostar är kopplingsbyte, ca 10 lax.
Förbrukningen med en rak 5:a är ganska ok.
Min V70 170 hk(samma motor) går att köra på 0,72 på landsväg om man kryper fram i 65-70. skulle tro att du når 0,70 på 70-väg, på motorväg kommer den att närma sig litern(110-120 kmh)
av jpennerb
Jag har även sneglat på en s80 och dessa åker man flådigt i! :D Utrymmet bak är ju betydligt större med enklare insteg och bredd/längd. Känns lite stor som en andrabil. Prismässigt ligger en s80 och s60 ganska lika. Blir det stor skillnad på bränsleförbrukningen och reservdelar?
av oel
Vi har en S60 som andrabil och visst får man plats med ett par ungar i den! :-) Bakåtvänd barnstol funkar bra i framsätet, framåtvänd barnstol (a'la 4+) funkar bra i baksätet. I trunken får man lätt plats med en sulky och massa annat.

Bäst är nog att ta med dig ungarna till en bilhandlare så ni kan provsitta!
Användarvisningsbild
av milktrucker
skillnaden i förbrukningen är antagligen någon hundralapp eller 2 per år, de är ganska lika och bygger på samma konstruktion med samma motor, men S80 har bredare sulor.
S60/V70 har 195/65R15 på sugmotorerna och 205/xx/16(eller 17) på turbomatade pga större bromsar.
S80 har 225/50R17 på de flesta vill jag minnas.

S60 har den fördelen är att den är "helsyskon" med V70 och delar inredning, stereo, strålkastare osv. Lätt att hitta beg delar.
S80 kan ses som en halvsyster till S60/V70, den har samma ritning(föräldrar) i grunden men den har flera egna separat konstruerade delar som inte delas med "syskonen".
Prismässigt kostar slitagedelarna ganska lika och bilarna delar motorer och växellådor med varandra.
av jpennerb
Ska kolla runt lite mellan S60 & S80. Dessa sedaner känns ändå väldigt prisvärda, mycket säkerhet och komfort för pengarna. Har även kikat runt på Golf och Clio för runt samma pengar, dessa har säkerligen lägre driftkostnad men på bekostnad av utrymme, komfort och säkerhet.

Har räknar lite snabbt på vad en s80 för runt 40000kr skulle kosta i bara fasta kostnader, runt 1000kr/månad. Sen tillkommer reservdelar, bränsle, däck och service beroende på hur mycket den ska rulla.

Ni har nämnt att kopplingen kan rasa, är detta vanligt och har det med vilken motor som är inblandad? Ska sikta in mig på en 140hk och håller mig undan från turbomodellarna.
av aldrigstanna
Pendlingen drar väl inte 2.5t så värst mycket mer soppa än 140 gör egentligen, vad jag har förstått. HAr själv 140 s60, väldigt trött bil. Hade inte köpt samma motor igen. 140/170 är också lite struntsamma, skillnaden kommer inte förrän över 4500 varv har jag för mig, och där ligger man ju inte mest så att säga.
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, det är natt och dag skillnad på turbo och sugis. Förbrukningen spelar ingen större roll, en bensingris är det i vilket fall som helst.

Angående kopplingen så kan man ju ställa sig frågan: varför ha öht kopplingspedal i en bruksbil? ;)
av zxcvbn
Varför inte köpa en V70 på engång om du ändå har barn och hela köret? Kör själv S60 och pendlar med den, samma komfort som en V70, Trånga i baksätet, jag som är ca 195 (Närmare 2m) Kör med stolen längst bak så blir trångt för passageserna i baksätet.

Köp V70, skiljer ju inte så extremt mycket i bränsle förbr. mellan dem,

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]