Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattii
Hallå!
Tänkte bygga mig ett avgassystem till min v70 för att få lite mer vrål ur den.
Hittade denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 6#p2962356
Detta har han ju gjort till en 07a diesel men skulle det funka till min med? Och kommer det låta alldeles på tok åt h*lvete för mycket utan någon dämpare?
Och detta är inget avgassystem som kommer användas utan bara test grej. Så ni behöver inte skriva att det är bättre att köpa något seriöst sportsystem då jag redan vet detta.
Vill bara komma undan billigast möjliga med att få mer vrål ur bilen och utan att förstöra originalsystemet nånting.
Så vad säger ni? Skulle det funka att göra som det i länken ovan?
Om det gör det, hur ska jag göra med upphängningar och även mynningen som ni ser på bilden på avgasröret på en av bilderna i länken? Som jag ser så har han tagit den från sitt originalrör. Men som jag skrev tidigare så vill jag inte förstöra originalröret.

Tack på förhand!
Mvh :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Varför kasta bort 500:- på ingenting? Men men ditt val ...Mitten och bakre upphängningen finns ju köpa lösa på tex biltema då de oftast brukar gå sönder efter en viss tid. Frågan är ju om bilen kommer gå bättre med rakt rör jag är tveksam....Tyst lär den ju knappast bli :-DD
av Mattii
Nexus skrev:Varför kasta bort 500:- på ingenting? Men men ditt val ...Mitten och bakre upphängningen finns ju köpa lösa på tex biltema då de oftast brukar gå sönder efter en viss tid. Frågan är ju om bilen kommer gå bättre med rakt rör jag är tveksam....Tyst lär den ju knappast bli :-DD
För som jag fattade så funkar det bättre till en diesel med partikelfilter, så då kan jag använda den till det, så helt bortkastade pengar blir det ju inte.
Har en ny bakre upphängning på nu, då den skulle ju kunna användas, är det bara en till i mitten sen?
Hur mycket sämre tror du den kommer gå? Är det bättre för bilens skull att använda 1 dämpare? :)
av Mattii
S6024t skrev:tog bort bakre dämparen på v70T5,visst lät den mer men gick inte sämre eller bättre,
Hur sitter den? Sitter den inte fast i avgasröret så man måste kapa?
Användarvisningsbild
av Nexus
Kan ju bara jämför med min V70 2,5t-99 som har 3" främre sen 2,5" efter katt med 1 dämpare. Den låter lagom man kan bli lite jobbig på vissa varvtal om man ligger på motorvägen. Mer rakt rör så skulle jag inte vilja sitta pendla med bilen direkt.....
Om den går bättre eller sämre är ju svårt gissa om. Oftast tycker man ju den går bättre ju mera det låter :wink:
Jo vad jag vet så sitter det 1 upphängning vid bakre dämparen och en typ mitt under bilen. Har bytt båda de på kompisens V70N -01
Mitten upphängning( från skruvat.se)
Bild

Bakre upphängning oxå den från skruvat.se i detta fallet.
Bild

Men kan du svetsa så är det ju bara svetsa på en metall pinne som passar gummiupphängningen på avgasröret.
När jag byggde på min toyota tog jag en universal dämpare sen svetsa på 2 pinnar som upphängning. Inget avancerat alls men fungerar utmärkt
av Mattii
Hmm, man kanske skulle slänga på en liten dämpare då.. :)
Vad tror du om en sån här? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... MM-798550/
Fast för 3" då.
Angående om den kommer gå bättre eller sämre spelar ingen roll så länge den inte går väldigt mycket sämre då. Men om det knappt är märkbart kan jag överleva det.
Får ta och köpa en sån mitten upphängning då jag redan har en för bak jag kan använda.
Men det som är kvar att lösa då är ju själva mynningen på avgasröret, har du någon idé om det?

Vet du annars hur sista dämparen sitter om man ska görat ännu enklare? Antar att den måste kapas bort om man enbart skulle ta bort den?
Användarvisningsbild
av Nexus
Måste säga att bilen på filmen lät bättre med dämpare på enigt mitt tycke.....
Men nu ska han ju ha det till en 2,5t
Då kan det låta lite mera som detta:

Enklast är ju kapa sista dämparen och ersätta med ett rör och någon upphängning....
av Jonas_latt
Jag kapa en gång av ljuddämpare på min t5. Och satte en sån liten som du skickade i länken.

Men jag tyckte det blev lite för mycket. Lät lagom på tomgång. Men ibland när man körde så blev det ett jobbigt mullrande ljud.
Och då har jag ändå inte 3 tum. Jag hade original avgasystem. utan org ljuddämpande
Däckdimension Volvo v90 2025

Hårdvaran (annan kamera) är ny på[…]

Dåligt batteri?

Idag startade inte min frus s80 -03 . Dåli[…]

Lastat lite ved i den, några dagars fö[…]

Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]