Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Moridin
Servon är väldigt konstig, den hoppar och far när man svänger. Tyvärr är det svårt att filma det samtidigt som man kör. Den försöker hoppa tillbaka mot startposition hela tiden, väldigt obehagligt när man kör i kurvor där det går lite fortare. (Det är alltså inte jag som drar tillbaka ratten, utan den gör det av sig själv.)

Någon som har några förslag?

MVH
M
Användarvisningsbild
av Moridin
Nexus skrev:Har du kollat en så enkel sak som det finns olja i behållaren till styrservon?
Har den progresiv servo?
Det finns olja i behållaren(grön). Har varit tvungen att fylla på den så kan vara så att den läcker någonstans, men den borde inte uppföra sig sådär?
Progresiv servo vet jag inte vad det är, ska läsa om det och återkomma till dig om det imorrn, eller så kan du skriva hur jag kollar det så kollar jag det imorrn direkt.

Utrustningen på bilen är Kinetic, vet inte om det säger något.

MVH
M
Användarvisningsbild
av Moridin
Har läst lite och man ska kunna ställa in progresiv servo, det kan inte jag så vi utesluter det för tillfället. Jag är inte 100% på om det läcker men misstänker det. Inte under behållaren, där är det bara lite fuktig, slangen till servopumpen är ren och fin, måste vara vid styrväxeln isåfall? Kan det vara luft i systemet?

Tacksam för all hjälp.

MVH
Användarvisningsbild
av Nexus
svårt gissa sig till felet då jag aldrig sett liknande. luft i systemet så kan det ju bete sig ryckigt i ratten. är det fullt i behållaren och då rattar max åt båda hållen så ska den lyfta av sig själv efter ett tag
av rolakron
Du känner av det där där då du kör i t.ex. rondeller och branta kurvor?
Här är det enligt mig flera saker som inverkar. Jag hade samma sak, men jag har fått bort det ganska långt. Hur långt har din bil rullat? Min hade gått dryg 185 000 km då jag började byta ut alla leder i framvagnen. Målet var att allt som kan bli glapp inom snar framtid ska bytas. Jag har bytt fjäderbenslager med fjädersäte (vilka var behövligt, de var ganska trötta), krängningshämmarstag, leden mellan länkarm och nav. Och nya hjullager fram+bak. Jag har dessutom bytt samtliga stötdämpare och satt nya fjädrar fram i.
Men det som inverkade allra mest var glappa leder mellan länkarm och nav. Även slitna hjullager inverkar (även de som sitter där bak). Vartefter saker och ting byttes ut så blev det sakta men säkert bättre. Det enda som inte är utbytt fram i är gummibussningarna mellan länkarm och kaross.
I vilket skick är lederna i framvagnen på din bil?
av rid54
Man får intrycket att servotrycket varierar när servon ska hjälpa till. Kan ju hända om pumpen suger luft eller om remmen slirar lite (så att pumpen inte snurrar som vanligt). Jag vet inte om det gäller din modell, men det fanns några modeller där det kunde bli nån form av virvel i oljeburken om nåt rör därinne lossnade - hoppas någon detaljkunnig vet om det kan vara aktuellt.
Användarvisningsbild
av Moridin
rolakron skrev:Du känner av det där där då du kör i t.ex. rondeller och branta kurvor?
Här är det enligt mig flera saker som inverkar. Jag hade samma sak, men jag har fått bort det ganska långt. Hur långt har din bil rullat? Min hade gått dryg 185 000 km då jag började byta ut alla leder i framvagnen. Målet var att allt som kan bli glapp inom snar framtid ska bytas. Jag har bytt fjäderbenslager med fjädersäte (vilka var behövligt, de var ganska trötta), krängningshämmarstag, leden mellan länkarm och nav. Och nya hjullager fram+bak. Jag har dessutom bytt samtliga stötdämpare och satt nya fjädrar fram i.
Men det som inverkade allra mest var glappa leder mellan länkarm och nav. Även slitna hjullager inverkar (även de som sitter där bak). Vartefter saker och ting byttes ut så blev det sakta men säkert bättre. Det enda som inte är utbytt fram i är gummibussningarna mellan länkarm och kaross.
I vilket skick är lederna i framvagnen på din bil?
Hej, bilen har rullat 36200 mil. Har inte hunnit kolla så mycket på bilen då min domkraft läcker och är fungerar inte, så jag ska köpa en ny vid löning. Återkommer med svar om allt. Tack för alla förslag.
rid54 skrev:Man får intrycket att servotrycket varierar när servon ska hjälpa till. Kan ju hända om pumpen suger luft eller om remmen slirar lite (så att pumpen inte snurrar som vanligt). Jag vet inte om det gäller din modell, men det fanns några modeller där det kunde bli nån form av virvel i oljeburken om nåt rör därinne lossnade - hoppas någon detaljkunnig vet om det kan vara aktuellt.
Jag misstänker att bilen läcker servoolja(inte under behållaren vad jag kan se), kan det vara en anledningen varför bilen muppar sig?

Tack alla för era tips, direkt när jag fått min domkraft så kan jag börja undersöka bilen mer.

MVH
M
Användarvisningsbild
av Moridin
Nexus skrev:svårt gissa sig till felet då jag aldrig sett liknande. luft i systemet så kan det ju bete sig ryckigt i ratten. är det fullt i behållaren och då rattar max åt båda hållen så ska den lyfta av sig själv efter ett tag
Får nog börja med att undersöka efter läckage.

Tack för input.

MVH
M

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Köpråd S60

Hej, Det börjar bli dags att byta andra bil[…]

Annars finns reservdel att köpa: https://yo[…]

Elpriset

En sol som sken från klarblå himmel! S[…]