Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marsyl
#844766
Hej Alla Volvo Kunniga Människor :)

Under de senaste dagarna har jag märkt att bilen har blivit tungstyrd när man startar(låga hastigheter)
Har kollat luftrycket i däcken, det var ok.

Vad gör jag?
Kan det vara servopumpen som har gjort sitt?
Tacksam för svar...
av Arne
#845014
Det är bara att fylla på, men tänk på att fylla på med rätt olja. Volvo har en speciell olja som är grön till färgen. Finns på Volvo.
Användarvisningsbild
av Perc
#845687
Arne skrev:Det är bara att fylla på, men tänk på att fylla på med rätt olja. Volvo har en speciell olja som är grön till färgen. Finns på Volvo.
Det är inte alls någon speciell Volvo-olja utan helt vanlig helsyntetisk hydraulolja som brukar gå under namnet CHF, CHF11S, 06161, Zentralhydrauliköl mm beroende på vem som satt namnet på burken. Den är ganska vanlig i just servostyrningar och andra små hydraulsystem. Mercedes använder den t.ex för växlingshydrauliken i den robotiserade Sprintshift-växellådan.

Citroëns LDS-olja som används i fjädringen på C5 och C6 är exakt samma smörja den med, dock orange till färgen. Man tog säkert fram en egen version för att undvika förväxling med den gröna LHM-vätskan som användes i äldre bilar. Samt för att kunna kalla den för "specialolja" och ta dubbelt mer betalt för den. ;)
av Flintskallen
#845704
Jag hade lite samma fenomen på min S60 för några år sedan.
Min reservoar för servooljan hade gått sönder, returslangen sitter kopplat på ett internt rör inne i behållaren som gör att det inte skall bildas luftbubblor som matarslangen kan suga in. Detta hände för mig vilket ledde till dålig servoverkan ibland.

Dessutom hjälper det att spola systemet med ny vätska. Vätskan behåller inte sina egenskaper hur länge som helst, och att byta ut vätskan 2-3ggr och på så vis spola ur systemet helt kan göra underverk! Speciellt i kallt väder då även de finaste syntetiska vätskor kan få problem...

Och som Perc säger så är det vanlig hydraulikvätska Pentosin CHF11S som Volvo rekommenderar men de flesta tillverkare har en kompatibel hydraulikvätska.

http://www.pentosin.net/specsheets/Pentosin_CHF_11S.pdf

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]