Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mange211
Kan nån lite enkelt förklara vad canbus är? Funderar på att köpa en ny stereo och det står att den har canbus. Har sett canbus i olika sammanhang med bilen också.
Användarvisningsbild
av greeeken
Mange211 skrev:Kan nån lite enkelt förklara vad canbus är? Funderar på att köpa en ny stereo och det står att den har canbus. Har sett canbus i olika sammanhang med bilen också.

Controller Area Network, förkortat CAN är en nätverksklass och en nätverksstandard utvecklad för fordonsindustrin.

Det finns ju olika hatigheter på Canbus. Så det gäller att hitta en stereo som är för din årsmodell.
av Mange211
Ok. Stereon är för s60 01 till 04 så då ska den ju passa. Måste jag programmera om bilen efter jag bytt stereo?
Användarvisningsbild
av greeeken
Mange211 skrev:Ok. Stereon är för s60 01 till 04 så då ska den ju passa. Måste jag programmera om bilen efter jag bytt stereo?
om din bil är mellan 01-04 så ska den passa rakt av . Ingen programering krävs
Användarvisningsbild
av johnnype
greeeken skrev:
Mange211 skrev:Ok. Stereon är för s60 01 till 04 så då ska den ju passa. Måste jag programmera om bilen efter jag bytt stereo?
Inte för att vara den.. vad pratar vi om här egentligen?

Han tänker byta sin HU-603 (exempelvis) till en annan Volvo HU- stereo? Om så är fallet kan du inte säga att han ska köpa vilken som helst mellan 01-04 och det ska passa utan programmering.. för det är helt enkelt inte sant!

Använd Sök-funktionen på forumet och Google för mer information istället.
av Mange211
Är ju inte helt lätt att söka när jag inte har en susning om vad jag ska söka på. Har som sagt inte en aning om vad canbus är och läste i forumet att man skulle programmera om när man bytte stereo.

Har det nån betydelse om stereon har canbus? Kan man på nåt sätt se eller ta reda på om man måste programmera om?

Tackar för ni är tålmodiga med mina frågor.
av puddrik
Vad är det för stereo du skall byta till?

kanske enklare att reda ut om man vet det
Användarvisningsbild
av greeeken
johnnype skrev:
greeeken skrev:
Inte för att vara den.. vad pratar vi om här egentligen?

Han tänker byta sin HU-603 (exempelvis) till en annan Volvo HU- stereo? Om så är fallet kan du inte säga att han ska köpa vilken som helst mellan 01-04 och det ska passa utan programmering.. för det är helt enkelt inte sant!

Använd Sök-funktionen på forumet och Google för mer information istället.
Ja det är faktist sant. jag antog att han skulle byta rakt av till samma. Då behöver du INTE omprogramering.
Ska han ha in den stereo han länkar till så behövs väll ingen oprogramering. Han kommer bara få en felkod. O den ser man ju inte om man inte har VIDa. Rätta mig gärna om jag har fel där.
När jag laser igenom länken så ser man ju canbus för 45 dollar. Gissar att det är för at du ska kunna använda rattknapparna
Användarvisningsbild
av johnnype
greeeken skrev:Ja det är faktist sant. jag antog att han skulle byta rakt av till samma. Då behöver du INTE omprogramering.
Men sluta...du menar alltså att en S60 2001 med HU-603 kan montera en HU-603 från S60 av 2004 årsmodell utan att omprogrammera och att rattknappar fungerar på den nya stereon då?

Det är helt enkelt inkorrekt och tydligen inte ens vad TS tänkte göra, men gott nog att repetera så allmänheten inte köper saker på felaktiga grunder.

Du kan sticka in en mejsel under platkåpan o[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]