Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då vingen/spoilern bak spruckit har jag som ambition att ta bort/demontera den. Den har inbyggt bromsljus och är orginalmonterad av Volvo vad det verkar.

Ngn som vet hur den på bästa och enklaste sätt kopplas ur? Går det att jacka/dra isär med kontaktstycke ngnstans?

Och sist, men sannolikt inte minst misstänker jag.., hur får man bort vingens infästningar på taket? Dom verkar sitta limmade?
Dra ur kontankten till bromsljuset är inga problem.

Om Volvo monterat vingen så tror jag dom har dubbelhäftad tejp + 2 skruvar på vardera sida. Tejpen sitter utav bara fan, jag misstänker att du behöver någon typ av kemikalie som kan hjälpa till att få tejpen att ge efter så att lacken inte skadas.
Du måste ta bort inredningen på bakluckan(kontakten sitter bakom övre inredningen), går inte missa när du tagit av det.

Har inget svar på tejpen, men det sitter förjävla hårt vill jag lova. Så jag hade också frågat volvo eller någon annan kunnig mekaniker, eller hoppats på svar angående det här.

MVH
Den sitter som sagt med dubbelhäftande tejp, använd nån pianotråd eller liknande och såga loss den, var försiktig bara så du inte skadar lacken.
Glöm inte lossa skruvarna först bara(2 st eller var det 4, minns inte), om jag inte minns helt fel så har du 2 skruvhål, 2 styrhål och ett hål till sladden, blir ju inte så snyggt när vingen är borta.
Sen måste du skaffa ett inre bromsljus, man demonterar ju det vanliga när man monterar vingen.
Kontaktstycket till bromsljuset sitter i d-stolpen, minns inte vilken men som morodin sa, ta väck plasten så ser du.
mbc skrev:Den sitter som sagt med dubbelhäftande tejp, använd nån pianotråd eller liknande och såga loss den, var försiktig bara så du inte skadar lacken.
Glöm inte lossa skruvarna först bara(2 st eller var det 4, minns inte), om jag inte minns helt fel så har du 2 skruvhål, 2 styrhål och ett hål till sladden, blir ju inte så snyggt när vingen är borta.
Sen måste du skaffa ett inre bromsljus, man demonterar ju det vanliga när man monterar vingen.
Kontaktstycket till bromsljuset sitter i d-stolpen, minns inte vilken men som morodin sa, ta väck plasten så ser du.
Moridin och mbc, stort tack för fin input!

Går det att så att säga backa ut kabel till vingen med kontaktstycke ut ur kabelstammen/kabelvägen utan att ta bort kontaktstycket??
Och går det att få in kabel med kontaktstycke samma väg om man hittar en ny vinge med bromsljus?

Man skulle vilja hitta kemikalie som är våldsamt tuff mot dubbelhäftande tejp/lim men skonsam mot lack, hur nu det ska gå till.. Om ngn har tips är det mer än välkommet..!!

Pianotråd lät fiffigt, men där pratar vi väl metall då va? Kan riktigt tunn fiskelina vara ett alternativ för att minska risken att skada lacken?
Tanken är att jag ska införskaffa en ny vinge då en vinge gör sig riktigt bra på V70 enligt min uppfattning!

Är det någon som har en fräsch vinge till salu är det bara att höra av sig!
Ingen som har som har demonterat vingen på V70 med framgång och tips på hur man får bort den dubbelhäftande tejpen?? Är nyfiken på om det finns ngt bra/lämpligt i kemikalieväg. Är lite orolig för att skada lacken om man inte har koll.. ??:-/
Var ut igår för att göra ett tappert försök. Det hela var inte så blodigt som jag trodde, gick bra med det som fanns tillgängligt, VD-40 och tandtråd.

Tog bort skruvinfästningarna, två på varje sida och börjde spraya på VD-40 lite lätt runt om infästningspunkterna på bakluckan. Sen in med tandtråd mellan/under vingens plastinfästning och ovansidan på den tjocka dubbelhäftande tejpen och sågasågasåga. Vartefter fortsätta att försiktigt bryta/vicka på infästningarna, spraya på mer varefter det börja släppa mer, såga och fortsätta i den ordningen. Höll på ca 45min-1 timme med varje infästning. När infästningarna var väck gick det fint att ta bort den dubbelhäftande tejpen medelst nagel.

Hoppas det kan vara till hjälp om ngn annan behöver demontera orginalvinge/spoiler!
Pust 45min-1 timme per infästning.
Själv har jag inget fel på spoilern men bromsljuset har säckat ihop.
Kan man skaffa bromsljus löst eller är jag utlämnad till att skaffa ett "helt paket" med spoiler? Det verkar lite klurigt med ledningsdragningen inuti befintlig spoiler.

Kan jag kanske göra ett "fuljobb" genom att klippa kablarna vid utgången till det trasiga bromsljuset och sedan skarva i kablar från ett nytt bromsljus. Skulle ju slippa demontera spoilern då.

Skulle vara tacksam för synpunkter då jag måste fixa detta då 2:an på besiktningen svider.
/gustav

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]