Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folke
#58229
Tja.
Var för ca en vecka in på service med min V70n 2,4 t 2000 ( på OK) . Bl.a. bött han belägg fram.

Dagen därpå ser jag att både STC och ABS lampan lyser samt jag får meddelande, "ABS SERVICE" samt "STC SERVICE ERFODRAS" !?!När jag nästa gång startade bilen lyste bara ABS lampan. Dagen därpå inga lampor?!?! Körde två - tre dagar och vid ett tillfälle blinkade ABS lampan till i par sekunder för att åter slockna. Och idag tändes bägge lamporna igen för att slockna efter par km.


OK killen säger att det inte kan ha med belägg bytet att göra.

Vad tror ni?!?
av Frigge
#58232
För att få reda på varför dom tänds måste man läsa av felkoderna.
Att det har med klots bytet att göra är inte troligt men.......



/Fredrik
#58243
Folke skrev:Tja.
Var för ca en vecka in på service med min V70n 2,4 t 2000 ( på OK) . Bl.a. bött han belägg fram.

Dagen därpå ser jag att både STC och ABS lampan lyser samt jag får meddelande, "ABS SERVICE" samt "STC SERVICE ERFODRAS" !?!När jag nästa gång startade bilen lyste bara ABS lampan. Dagen därpå inga lampor?!?! Körde två - tre dagar och vid ett tillfälle blinkade ABS lampan till i par sekunder för att åter slockna. Och idag tändes bägge lamporna igen för att slockna efter par km.


OK killen säger att det inte kan ha med belägg bytet att göra.

Vad tror ni?!?
Är bromspedalen svampig om du står stil och trycker allt du kan?
av cme
#58257
Har haft samma symptom på flera Volvosar. Hur verkar startmotorn? I mitt fall förstod jag i efterhand att startmotorn inte var lika pigg som normalt. Efter ett tag dog batteriet- nytt batteri löste alla problem.

Magnus
AE
av Folke
#58265
Hmmm, har för mig att brommspedalen var lite svampig innan de bött brommsbeläg, har inte tänkt på det senare, ska testa ikväll när frun kommer hem med bilen. Men bilen brommsar bra, men förmodligen var det inte det du tänkte på?!?!

Vad det gäller startmotorn, så tror jag den är OK, bilen bråkar änn så länge inte när man startar eller så. Du tänkte på batteriet, eller, om det är dåligt eller kanske generatorn, att den inte laddar tillräckligt så man får spänningsfall då och då och därmed massa skumma larm. eller ?!?!
Annars vet jag inte hur jag ska testa startmotorn riktigt?!?
av cme
#58267
Jag menade inte att startmotorn i sig var dålig utan att om batteriet är på väg att dö (vilket är vanligt efter omkring 3 år) så kan det finnas en antydan till att startmotorn känns/låter trött när man krankar igång motorn. Har som sagt haft detta fenomen på tre olika bilar och när man väl fattar att det är batteriet så verkar det fånigt att man får alla möjliga olika felkoder fast det egentligen bara är låg spänning. Det behöver inte alls vara generatorfel utan den matar ström till batteriet men detta tar inte emot (ackumulerar inget). Prova med att mäta spänningen på batteriet. Prova med ett annat batteri om du tror på detta fel.

Magnus
AE
av Folke
#58269
Ok,
det ska jag testa.

Ska jag måta över + och - polen på batteriet när bilen är på eller avstängd?!?!

Och vad tycker ni är "lägsta acceptabla spänning" i så fall?



Själv funderar jag lite över ABS givarna. Visst är det även de som STC systemet använder?!?! Å andra sidan, om du nu vorre någon av givarna som t.ex. glappar, så bordde nog i så fall både STC och ABS lysa samtidigt och även slockna samtidigt!?!Som det är nu , så TÄNDS de samtidigt , och STC lampan slocknar INNAN Abs lampan slocknar...Inte riktigt som man tänkt sig, men ... Hmmmm...
av cme
#58270
Det finns en speciell spänningsprovare som belastar batteriet och mäter spänningen samtidigt. Har du en vanlig voltmeter så skall spänningen förståss vara 12V om du mäter på batteriet utan något igång. När du startar så bör spänningen bli 13.5-14 om laddregulator mm funkar som det ska. Det är säkert minst 5 andra här på forumet som haft liknande problem vilket lösts med nytt batteri så om du kan låna ett någonstans så testa med det.

Magnus
AE
av cme
#58271
Som jag skrev tidigare så blev hela instrumenteringen helt galen av och till. Ibland lyste bara ABS:en ibland något annat. Vipps en dag så var allt dött och då fattade jag egentligen var det var.

Magnus
av Folke
#58280
Det låter faktist "bra" om det nu är så att det är batteriet det hänger på. Värre om det är generatorn , laddningstjorven eller något annat, och i det västa fallet boxar hit eller dit.

Men jag mäter först. Och är det "klent" så provar jag byta batteri.

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]