Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimroos
Hejsan!
Jag är ny här och postar min första tråd :)

Skjutsade nyss hem en kollega och allt var frid och fröjd.
Backade upp från hans gård och sedan då jag skulle köra iväg så small det till och det lät som att man slog ihop 2 st järnrör och sedan var visst bilen framhjulsdriven.
Lät som att det kom baktill på bilen men är inte 100% säker.

Detta är min första volvo och kan inte så mycket om dessa bilar.

Det är förresten en Xc70 -02 2.4T

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av milktrucker
visco......skulle kunna vara vinkelväxeln
av kimroos
Jo jag har haft den tanken med..
Bytte hylsan för ca 10 månader sedan och borde det inte ha smällt till fram isf?
Nästan säker på att det var baktill på bilen..

Kan det vara knutkors eller något annat kanske?
av kimroos
Har med lite mod kört bilen ändå pga att jag har blivit tvungen och nu ikväll då jag var på väg hem så började det leva om som fasen under bilen.. inte så jätte mycket vid gaspådrag utan mest vid motorbomsning.. ?:-/

Någon som vet hur bilen beter sig om det är knutkorset som gått "trasigt"?
av kimroos
Har nu varit i garaget och kollat lite.. tror nog inte att det är knutkorset bak som är felet..
Då jag snurrar bakdäcken så snurrar kardanaxeln, lyckades heller inte att hålla emot kardanen då man snurrade bakdäcken.

Snurrar jag på framhjulen så snurrar INTE kardanen, och det ska väl den inte göra heller tro jag.. Är det antispinn som aktiverar driften till bakhjulen(visco)? Eftersom det inte är konstant 4wd på volvo.

Kan man lura systemet eller något?
Fasen vad jag yrar nu känner jag.. hehe men jag fattar inte hur jag ska få reda på vad som är felet..

När jag låg under bilen och snurrade på kardanen så glappade det ganska mycket.. Det slog även ganska mycket bak i "klumpen" då jag snurrade kardanen fram och tillbaka..

Tacksam om någon "visco kunnig" själ kunde hjälpa mig..!!
Användarvisningsbild
av Doffen
Dreier du forhjulene så _skal_ kardanakselen gå rundt.
Gjør den ikke det, så er vinkelvekselen din gåen.

Viskoen fungerer slik at den reagerer på hastighetsforskjell mellom kardangaksel og bakhjul. Blir forskjellen stor nok kobler den inn.

Slik har i alle fall jeg forstått systemet. :)
Senast redigerad av 1 Doffen, redigerad totalt 0 gånger.
av Philuren82
Stödlagret på Kardanaxeln.. Sitter i mitten ungefär.. Om det ser ut som en flaskhals på ena sidan av stödlagret är det bytbart.. Är gummiupphängningen som går sönder i följd av att lagret skurit.. Går även sönder i gummit ändå.. Men om bilen inte driver på bakhjulen har du nog fel på vinkelväxeln som föregående skribent skrev..

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]