Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davvesk
Som sagt började den sturla efter jag kört med släpvagn. Men ska kolla spjällhusventilen vid tillfälle.. Bilen går som en klocka men jag märkte att då jag starta den efter ha stått i 2 dagar så rycker hela bilen på tomgång. Lät den bara stå och slutade ganska snabbt efter 10 15 sek. Sen ut och rejsa och den går som tidigare vad jag kan märka. Däremot som jag inte tänkte på tidigare var att den tog rätt mkt soppa i lördags. Tanka fullt innan vi for och 30mil senare hemma så hade den tagit halv tank. Visserligen med ganska stort släp och 2 skotrar och ganska tungt före. 1dm ny snö och slask halva resan.

Har tidigare haft problem med den där lilla svarta staget. Är det till virvelspjället? Å då den hade ramlat lös så hade den ojämn tomgång även då den var varm. Gick upp lite i varv gick ner lite.. Betedde sig lite som att man har dubbelturbo. Ajja volvo läkare och kirurger vad tror ni om ni bara läser symptomen? Har inte haft tillgång till felsökning än har tyvärr inte riktigt tid heller med jobb och magsjuka barn.

Help me please and you will get a cookie
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Ditt fladdrande varvtal vågar jag inte mig på. Men tror inte du har något problem med soppaförbrukningen. Dra släp i 30 min med snö & slask gör sitt till förbrukningen. MIn D5:a drar över litern när jag hänger på flyttsläpet. & då på sommaren. Nu ligger han på 0,74. Så förändringen är stor. Lite avis att du har två skotrar :cry:
av Davvesk
Den går ju så snålt annars. Har dragit släp tidigare och sbetydligt längre kring 60 mil och den tog inte lika mkt soppa då. Dels var det på våren så det var asfalt och bara en skoter på samma släpvagn då.. Så ja förstår att de gick tungt.. Min skoter tog 21l på 3 mil så man ska väl inte gnälla :)

Nä men tänkte byta dieselfilter på den och koppen sitter ju uta fan. Ingenting man lossar med 2 händer. Har ni nå tips hur jag får loss koppen utan att vrida ramen på bilen sne? ;)

Å till det tidigare problemet har jag ev fått tag på en som ska läsa av bilen så då kan det bli klockers...

Ingen som har nån idé varför tomgången vid kallstart är ojämn? Nästan så det hugger i bilen?

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]