- ons 29 jan 2014, 19:27
I förra veckan dog plötsligt bilen då frugan skulle starta den. Som hon berättar, startade den, men dog efter några sekunder. Ny omstart så tände den något, men ville inte mera. Då jag var ute på kvällen, så upplevde jag varvtalet vid startmotordrift som något ansträngt. Batterispänning var 12 v, så jag laddade. Efter något dygn hade jag 12,5 v och provade. Ingen skillnad. Jag var övertygad om att det var batteriet, så jag köpte ett nytt. Behövdes nog hur som helst, då originalbatteriet satt kvar...Med nytt batteri så var jag övertygad om att nu slår den igång, men icke. Jag kollade med OBD-läsare ikväll, men den hittar inga felkoder (ELM327). Provstartade lite ikväll också, den tände till lite lätt i någon halvsekund eller så, sedan död. Bränslepumpen surrar (är pumpen i tanken kombinerad luft och tryckpump? eller är det separat tryckpump?). Den hade stått ute i kylan någon vecka, då vi inte använt den, innan frugan skulle ha den. Brukar kondensvatten ställa till det med frysning med modern bensin, eller räcker den etanol som finns inblandad för att förhindra eventuell frysning? Jag har just nu inga möjligheter att få in bilen i värme, om detta skulle vara bekymret. Någon annan som vet råd? Edit: Bensin ska räcka till 160-170 km, så det är inte slut i tank. Bilen står plant

- By dieselkenneth