Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gizz
Köpte nyligen en S80 2,4 -00 140 hk och letar nu efter däck och fälgar. Hittade ett par begagnade 17" fälgar på med 215, 45, 17 däck på. Så nu är min fråga Behöver man styrutslagsbegränsare om man skulle kränga på 17" fälgar? Hade varit snyggt med 17" på. Blir det mycket stötigare gång på bilen med denna kombination?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Gizz skrev:Köpte nyligen en S80 2,4 -00 140 hk och letar nu efter däck och fälgar. Hittade ett par begagnade 17" fälgar på med 215, 45, 17 däck på. Så nu är min fråga Behöver man styrutslagsbegränsare om man skulle kränga på 17" fälgar? Hade varit snyggt med 17" på. Blir det mycket stötigare gång på bilen med denna kombination?
Alltså det skulle inte slå i när du drar fullt ratt utslag , tror heller inte det blir mycket stötigare...det är inte lågprofil däck....kan bli snyggt men jag hade hellre gått loss på 18-tums till s80 eftersom bilen i sig är ganska stor och 17 tummare skulle inte visa så mycket...vad har du nu !?

sedan så är sommaren snart slut....kan inte ha det mer än ca 2 månader till..beror på vart du bor..
Användarvisningsbild
av Gizz
Det är så att jag hittade dessa på en skrot till ett ganska bra pris. 2 däck är det väl ca 5 mm kvar på men 2 däck är helt slut. Fälgarna är i bra skick och så.

Sen vet jag inte om jag tycker att det är värt pengarna för fälgar och däck i 18". Just nu är det väl tillfället som avgör till 17" fördel.

Just nu sitter det vanliga 15" Argon fälgar på dessutom är det snödäck på den då den byttes in med dessa på. Jag fick ett hyfsat bra pris på bilen som den stod och köpte den också så.
Användarvisningsbild
av greeeken
Nja det är nog på gränsen skulle jag tro.
Det blir inte stötigare ,skillnaden är bensiförbrukningen bara
Användarvisningsbild
av Gizz
Hur mycket skiljer sig bensinförbrukningen då?
Användarvisningsbild
av Loner
Gizz skrev:Hur mycket skiljer sig bensinförbrukningen då?
Inte märkbart skulle jag vilja påstå.

Jag har gått från 205/55x16 till 225/45x18, och det gjorde då ingen skillnad på min V70N 2.4T.

Iofs var det sämre kavitet på 205-däcken än på 225-däcken, men jag gissar att bilen rullar så "tungt" ändå att det inte blir märkbart.

/L
Användarvisningsbild
av Gizz
OK Tack för inputen. Får väl se ifall det blir 17" are eller vad det kan tänkas bli :)
Användarvisningsbild
av Loner
Hmm S80.. dom har ju lite större däck än s60/v70..

Volvo's 17":are skos med 225/50 till S80 från fabrik

/L
av Noodles
Loner skrev:Hmm S80.. dom har ju lite större däck än s60/v70..

Volvo's 17":are skos med 225/50 till S80 från fabrik

/L
Varför är det så eg?
Det brukar stå en nyare S80 med Thor17" (Dark Chrome) på gatan, och hans däck ser lite ut som traktordäck, om man ser till profilen ;)
Användarvisningsbild
av Loner
Bra fråga, det enda jag kommer på spontant är ju att bilenfår lite mjukare gång.

/L

Utan hemmaladdning förstår jag det. Elb[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del

Fant denne delen liggende i fanget når t&ari[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]