Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
Hej jag har en 03:as v70 B+ med xenon i halvljus skull även vilja ha det i helljusarmaturen är de någon som prövat och vad belv resultatet,eller måste man byta armatur till nyare med biXenon ??? tacksam för svar
mvh janne
av Pebben
Det gör ingen skillnad i sak om om du byter till bi-xenon. Bi-xenon innebär inte att det är xenon i helljuset utan att det bara riktar om halvljuset. Har inte bytt på min Volvo men gjorde det på en BMW 5-serie och det blev kanonbra, riktigt mycket bättre ljus. Det är såklart inte tillåtet men resultatet blir riktigt bra.
Förresten, när ändrade de till bi-xenon? Visste inte att det fanns xenon utan omriktningen.
Användarvisningsbild
av Janne3
Hej menar du att volvo inte har xenon i helljuset på V70 , tycker ja verkar lite svagt, och varför skulle de va olagligt??skulle inte sagt något om ombyggnad av halvljus va de ,ja måste forska vidare i detta :roll:
av Continental
Det är inte många som har Xenon i helljuslampan. Detta pga den fördröjning som xenonlampan har vid start. Helljusblink blir svårt med Xenonlampa.
Det som kallas BI-xenon är en avskärmad halvljuslampa med xenonteknik med reflektor eller projektorlins, samt en vanlig helljusrelektor.
Vid halvljus så är en del av halvljusbilden avskärmad och vid helljus så fälls skärmen, ner samtidigt som helljuslampan tänds.

Om man ska ha xenon också på helljuset så bör det kompletteras med två halogenlampor för helljusblink.

Tilläggas kan att det INTE är olagligt att montera xenon i helljuset.
Inga krav på spolning eller nivåreglering finns, så det är fritt fram.
Det enda att tänka på är helbilsgodkännandet.
Användarvisningsbild
av Janne3
Om jag inte är helt fel ute så har jag vänner som har BMW o Audi som har xenon i helljuset som orginal , har dom halogen som heljusblink?eller är helljuslampan tänd hela tiden och skärmas av vid halvljus?
:roll:
av Continental
Vilka modeller är det? Det är möjligt att Deras 7 resp. 8 serier har Xenonteknik på helljuset med tillhörande halogenlampa, men Jag har svårt att tänka mig att det finns på 1,3, 5, Z , resp. 3, 4, 6, , TT, mf l mindre modeller.
Det är möjligt att det kanske finns på de nyaste modellerna som finns ute nu, om man har lyckats fixa till problemet med fördröjningen.
av Moody
Den bil jag vet har två separata xenon-lampor för halv- resp helljus är VW Phaeton, men det finns säkert flera, dock inga sk standardbilar än så länge.
av haxpet
Moody skrev:Den bil jag vet har två separata xenon-lampor för halv- resp helljus är VW Phaeton, men det finns säkert flera, dock inga sk standardbilar än så länge.
VW Phaeton är ju inte direkt någon Svensson bil. Det är ju den mest påkostade VW bilen som finns.
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja kanske är de så, men finns de någon som känner till någon bra halogenlampa med så nära Xenon likt sken som är hållbara, har prövat en del sorter ,men de har varit få brinntimmar på dessa,om man inte skall pröva med ombyggnad
av Pebben
Pheaton har och även nya Audi A6 i vissa modellvarianter. Audi använder samma teknik som i halvljuset fast de då skärmar hela helljuset. Således funkar det att "blinka" utan halgonlampor. Detta var ett tag sedan så de kan ha ändrat och hur det är på Pheaton vet jag inte.
Men vad gäller ombyggnaden tycker jag att du skall göra det för det blir aldrig lika bra med en "xenon look" lampa.
Det är inte svårt för du kan köpa färdiga kitt som passar rakt av.

Dock är det definitivt INTE tillåtet, av flera skäl. Helgodkännandet är den största och det går inte att typa om bilen. Eller ja det gör det väl men det är billigare att köpa en A6 då.
Bilbesiktningen säger inget om det så det är helt okej att göra.
V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]