Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengt A
I olika inlägg på forumet diskuteras om just kemremsbyte är något man ska försöka sig på själv, eller lämna in till proffs.
Här kommer lite reflektioner från mig:

Jag, en amatör, (sjuksköterska) bytte i helgen kamrem, spännrulle och drivrem på min xc70 för första gången. Jag har tidigare bytt två gg på min gamla 850 utan större problem.
Bytet tog 5,5 timmar, solen sken, fåglarna kvittrade och ingenting satt fast eller jävlades. Jag förberedde mig noggrannt (ungefär som inför en hjärtoperation), dukade fram alla ev verktyg, läste noggrannt igenom Haynes reparationshandbok, och sen körde jag igång !

Jag körde enligt boken helt o hållet, ställde in alla kugghjul mitt för alla markeringar, gjorde någre egna "färgduttar" för säkerhets skull, och monterade sedan bort remmen. Den nya remmen fördes försiktigt över kugghjulen utan att de rubbades, och slutligen justerades den nya spännaren till rätt läge.

Varför inte lämna in till verkstad ?
- Jo, detta var kul ! Det skänker en stor tillfredställelse att ha gjort det själv enligt konstens alla regler. Dessutom vet jag att det blev noggrannt utfört, inget fusk eller hafs, denna rem ska ju hålla i 16.000 mil !
Jag lärde mig mycket, jag känner min bil lite bättre och nästa gång kanske jag ska byta nån vevstake eller nåt bara på kul!
Remmen kostade 435 kr på Volvo och arbetskostnaden 0kr, lite nöjd kan man väl få vara även för att jag sparade några kr som bieffekt?

Serviceboken fyllde jag i själv, tillsammans med kvitto för rem o spännare. Dock är min förhoppning att jag är ägare till bilen och att den är i topptrim även vid nästa kamremsbyte. Jag ser redan fram emot 32.000-mila servicen !
av Dreamb
hm.. låter intressant.

Men vet du varför de flesta lämnar in bilen för kamrembyte även de klarar det själv :)

Jo för att om det skulle krångar/hända nåt så man i viss mån arbetegaranti som täcker reperationerna.

Det är inte billigt om kamremet går av.
Användarvisningsbild
av Loner
Dreamb skrev: Jo för att om det skulle krångar/hända nåt så man i viss mån arbetegaranti som täcker reperationerna.
Denna garanti är inte mycket att ha, man kan få ersättning ifall jobbet är felaktigt utfört, men det gällar att bevisa det..

/L
av Dreamb
när jag byte kamrem på min honda så täcker garantin allt om det skulle gå av inom ett viss antal mil..

visst kostande det lite mer men man får allafall viss trygghet oxå.
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:
Dreamb skrev: Jo för att om det skulle krångar/hända nåt så man i viss mån arbetegaranti som täcker reperationerna.
Denna garanti är inte mycket att ha, man kan få ersättning ifall jobbet är felaktigt utfört, men det gällar att bevisa det..

/L

gör man fel, så lär remen paja direkt vid start & då lär verkstan sår för kalaset.
men vist kan man göra alla jobb själv, det gäller ju alla brenschar, det är ju helt friviligt att lämna bort saker!

det är derför jag alltid undrar varför folk klagar på hur dyrt dittan o datten är, det är ju frivilligt att köpa grejen/tjänsten.

sen kan man ju se det på ett annat sätt. hur mycke är det värt att slippa skruva i 5,5 timmar? kan det vara värt en tusenlapp, som jobbet kostar?
Användarvisningsbild
av greeeken
Nja många tycker väll att orfinal stämpel frå nen verksta betyder mkt när man säljer bilen, Det är nog därför man gör det
av zenobia
CarMan skrev: sen kan man ju se det på ett annat sätt. hur mycke är det värt att slippa skruva i 5,5 timmar? kan det vara värt en tusenlapp, som jobbet kostar?
Kostar det verkligen inte mer än 1.000 kr att byta kamrem?
Varför ville alla ha 12.000 kr för min 16.000 mila service med hänvisning till att det är den "stora servicen" med kamremsbyte?
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev: sen kan man ju se det på ett annat sätt. hur mycke är det värt att slippa skruva i 5,5 timmar? kan det vara värt en tusenlapp, som jobbet kostar?
Kostar det verkligen inte mer än 1.000 kr att byta kamrem?
Varför ville alla ha 12.000 kr för min 16.000 mila service med hänvisning till att det är den "stora servicen" med kamremsbyte?
kan vara för att man byter en massa saker & gör en hel der rengöringar.

det är långt ifrån bara kamremsbytet som skiljer!!!

kamrems bytet är ju en baggis mot allt annat skit på den servicen.

men vist kan det kosta mer än 1000:- på en V70N i arbetskostnad. tror 850 priset ligger runt 1000:-
Användarvisningsbild
av greeeken
Vart köpte du reparations boken ifrån o vad kostade den
av zenobia
Såg Haynes bok om S80 på Biltema sist jag var där. Dom brukar väl kosta runt en 300-ing...
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]