Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Killer
Hej. Min v70 började efter gaspådrag att gå på 4 cylindrar och motor lampan tändes. Motorlampan har tidigare blinkat ibland när jag gasat på ordentligt. Konstaterade att en tändspole var paj genom att lyfta en spole i taget så både såg och hörde man att en spole var död. Bytte för säkerhets skull plats på två spolar och felet följde med den trasiga spolen. Beställde en spole och monterade men då var ytterligare en spole död. Monterade den andra spolen, å tro på fan en tredje spole är död. Har flyttat spolen flera gånger för att vara säker på att det är spolen som är paj.Nu beställer jag tre spolar till och byter dom så ska väll problemet vara över. Är det någon annan som vart med om samma sak?
av S6024t
är det så värst bra att lyfta på spolen när motorn går? Tänkte ,nu gissar jag bara,att nått styrdon slår ifrån ,prova att lossa battkabeln ett tag,eller kolla efter felcoder..
av svda
S6024t skrev:är det så värst bra att lyfta på spolen när motorn går? Tänkte ,nu gissar jag bara,att nått styrdon slår ifrån ,prova att lossa battkabeln ett tag,eller kolla efter felcoder..
Att koppla bort stiftet är ibland en effektiv metod att slå ihjäl en tändspole. Jag skulle aldrig rekommendera denna metod, men är dock förvånad att de pajar på löpande band. Felet kan gå att konstatera genom känna känna efter om någon spole har avvikande temperatur. Att köpa en spole och byta på spekulation är nog också en ofta framgångsrik strategi, då sannolikheten att bortfall av en cyl beror på spolen är hög.

Under normal drift sker det elektriska överslaget i tändstiftet (gnistan) vid ca 10 000 V. Tändspolen i sig är kapabel att levererar betydligt högre spänning, men slipper denna ansträngning vid ett normalt gnistgap i stiftet.

Att lyfta tändspolen på en V70 är som att skapa ett betydligt större gnistgap i serie tändstiftets. Spänningen stiger och i vissa fall räcker tändspolens isolation inte till för hantera denna högre spänning, det blir överslag internt i spolen.
Användarvisningsbild
av greeeken
Börja med att läsa ur felkoderna.
Sen är det nog så att de bäst att byta alla på en ggn. jo ja vet inte billigt men går en så lär väll resten följa med.
av svda
greeeken skrev:Börja med att läsa ur felkoderna.
Sen är det nog så att de bäst att byta alla på en ggn. jo ja vet inte billigt men går en så lär väll resten följa med.
Vissa bilar har åtminstonne tidigare haft problem med dålig kvalitet på spolarna ex. Citra C5. Mig veterligen är det inte så med Volvo och då finns det nästan inget att vinna på att byta. Men är man orolig så kan man ju alltid ha en reservspole i handsfacket.
av Provocative
Under mina år med dessa spolar så har enbart två gått. Har kunnat läsa felkod med Biltemas felkodsläsare med motor igång.
Problemet här är tydligen att fler spolar ryker. Det tyder enl mig att det finns ett bakomliggande fel som förstör spolarna. Dvs, inte vanligt slitage. Det där borde du nog ta med en verkstad o inte bara byta på måfå. Det kan bli dyrt i längden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Slutar spolen på 601 så är det ju väldigt vanligt att de går sönder. Så egentligen är det inte nåt konstigt så sett. Men lyft absolut inte bort spolen, dra ur kontakten om något.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]