Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Antisladdlampan har börjat blinka och ett skrapade ljud görs när jag svänger höger. Kopplar jag ur antisladd med knappen så hörs det inget. Kollade på abs kransarna men dom såg hela ut. Kan de vara abs sensorn? Läste ur bilen med vida men den visade inga fel koder.
Nån som har tips?
Bilen är en v70 2.4t -01

Mvh Anders
Inte alltid vida säger något när en krans är sprucken
Jag satsar mina pengar på en krans säkerligen en liten spricka kolla nogrannare!
Nu förutsätter jag att bulten är spänd till drivaxeln
Om mittbulten till drivaxeln inte är åtdragen kan du få detta fenomen. Vid sväng så rör sig axeln i navet och abs-ringen kommer för långt ifrån givaren. Mycket lätt att kolla, bara att ta bort "navkapseln" och känna på centrumbulten bulten genom hålet med en hylsa 13 eller 14 mm , Är bulten lös så byt den inom snar framtid pga att gänglåsning på bulten är "förbrukad" och den riskerar att lossna igen. Ny bult kostar ca 50lappen på volvo. Skall dras med moment 35 Nm + vinkeldragning 90 grader.
av abel1
Nej drivaxelbulten är de inte en dom sitter fast. Provade vida igen men ingen felkod. Ska kolla kransen då. Men eftersom symtomet kommer när jag stänger höger, borde de då vara kransen på höger hjul som de kan va? Eller tänker jag fel?

Mvh Anders

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]