Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Går direkt på saken. Var ute och hjälpte en tjejkompis med startkablar. Tog bort kontakterna från minus och pluspolen på mitt batteri för att få bättre kontakt, körde på som vanligt helt enkelt. Hennes bil går på och vi kör vidare men min s60-02 vill inte sätta på AC och elen till allt under stereon så jag har ingen möjlighet att stänga av antislapp, sätta på AC, sätta igång mina extra helljus och inte heller reglera med larmet.

Kan ju säga att allt annat går på, radio, alla lampor och ja allt förutom det jag skrev! Har tittat säkringar men fyfan vad det är svårt att få ut säkringar men dom är hela det är dom.

Hoppas att någon vill hjälpa lite!
Vänta du 10 min eftet du stängt av tändningen innan du tog bort batteri kabeln ? Annars kan du få problem med mjukvaran i styrenheterna och då är det volvo som lär ladda om mjukvara eller i värsta fall utbyte av styrenhet
joakim__ skrev:Vänta du 10 min eftet du stängt av tändningen innan du tog bort batteri kabeln ? Annars kan du få problem med mjukvaran i styrenheterna och då är det volvo som lär ladda om mjukvara eller i värsta fall utbyte av styrenhet
Nja, det där momentet finns det inget belägg för. Stäng av bilen och koppla lös kabeln bara du, uppkommer ett fel så är det inte pga att du väntat 1 sekund eller 2 timmar.

Är det en extra extrem försiktighetsåtgärd så kan jag köpa det, men som tips att "gör så här, annars går det sönder" är helt fel.
ja, varför bry sig om att Volvo starkt rekommenderar att man väntar en stund och kopplar bort minus först.
Gör tvärtom vetja. Så kan du skapa en tråd om din havererade bil :D
Okej, har tittat alla säkringar nu känns det som. Ingen är "sönder"... Har provat att ta bort minuspolen, väntat i 10 min. Känns som jag gjort alla combos man kan göra vid batteriet men det jag inte testat är pluspolen som finns under huven. Någon som har någon ide kring det? Eller så är det dags att åka iväg till någon verkstad och fråga dom.
Hypnotz skrev:Okej, har tittat alla säkringar nu känns det som. Ingen är "sönder"... Har provat att ta bort minuspolen, väntat i 10 min. Känns som jag gjort alla combos man kan göra vid batteriet men det jag inte testat är pluspolen som finns under huven. Någon som har någon ide kring det? Eller så är det dags att åka iväg till någon verkstad och fråga dom.
Hur menar du med pluspolen under huven ?

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]