Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobiasR
Hej!

Har läst en massa om problem med dörrlåsen för -01/-02.

Jag har ett problem som liknar alla dessa... fast ändå inte... enligt vad jag kan se.

1. Bilen är öppen
2. Låser på fjärren. Alla dörrar utom höger bak låses. (inget hörs i själva dörren som det gör i de andra dörrarna.)
3. Bilen låser med automatik efter typ 30 sek. Då låses höger bak.
4. Alla dörrarna är då låsta.
5. Öppnar på fjärren. Höger bak öppnar inte men lyfter upp "spaken/knappen" i dörren.
6. För att öppna höger bak så måste man trycka ner låsspaken på insidan och öppna inifrån.
7. Alla dörrar öppna.

Om jag istället för att vänta på den automatiska låsningen öppnar på fjärren så låser den höger bak.

Märkliga beteenden som någon har haft liknande erfarenheter av?
av TobiasR
Har kollat felkoderna och det fanns inga alls tyvärr. Har Biltemas kodläsare, kanske den inte klarar alla koderna?

Min gissning är att det är låskistsan, DDM (låsdatorn?) eller kabelbrott i dörren.
av TobiasR
Jag fick tag på en låskista på skroten. Den gula. 375kr. Den är inte monterad än men kopplade in kontakten och låtsades att den var installerad och den fungerar och uppför sig som den ska. Kommer byta i helgen.
av TobiasR
Dessvärre är det så att den nya låstkistan uppför sig precis som den gamla. Antingen har jag haft otur att få en trasig från skroten eller så är det inte i låstkistan som problemet ligger.

Alltså problemet är att det inte går att öppna dörren utifrån även när det är upplåst och "pinnen" är uppe. Det som man måste göra är att inifrån trycka ner pinnen och öppna inifrån... därefter går det att öppna utifrån... tills man låser igen.

Någon som har haft samma problem och en lösning?
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Har haft själv en 02 där strula låset i ena dörren visa sig tillslut att det var kretskortet i dörren vart knapparna är Var inte nå fel på låset.
Användarvisningsbild
av hemglass
Har haft lite problem med min V70 -02 för ett tag sedan , då var det vänster bakdörr som inte fungerade med låsningen av fjärren utan blev istället låst med det automatiska efter 20 sek eller nåt ? Knappen var dock uppe.
Hade även lite problem med att (när det var kallt) vid upplåsning på fjärrkontrollen så öppnade endast möjlligen förardörren, hörde att det lät från alla dörrar men har en egen teori om att jag tror att jag haft dåligt batteri så låset inte "orkat " öppna. JAg trodde att dörrlisterna hade frusit men så var det inte .
JAg har numera batteriladdning på tillsammans med mototvärmare och efter det har det inte inträffat .....peppar peppar :wink:

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]