Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Min v70 har dragit ur batteriet efter en tid så jag mätte spänningen och bilen laddade "bara" 13,8V. Fräscht batteri, 1år gammalt 95Ah AGM batteri.

Så jag gav mig fan på att byta kol/ regulator. Åkte till volvo och dom sa (som folk har nämnt tidigare här på forumet) att dom bara byter hela generatorn mot en utbytes. Generatorn kosta 6.500kr + jobb då. De kan dom ju fetglömma så jag köpte regulator på mekonomen och bytte idag. Det var ett klydd att lyckas byta den, men de gick. Jag fick dock ha loss hela generatorn för att lyckas få bort plastskyddet som sitter på baksidan som döljer regulatorn. Det sitter en stjärnskruv längst in som jag inte kunde få ur, annars hade det kanske gått med generatorn på plats. Jag har dock v70N 2.4T -00 med det stora spjället så det är lite extra trångt på den här bilen. För att få loss generatorn var kompressorn också tvungen att komma dän eftersom de delar skruvar.

Nu laddar han 14,5 så något blev rätt till slut. Kolen var tvärslut på den gamla regulatorn.

Så nu vet ni att det går, om någon har samma problem.
av volvov702002
hade du några andra symptom förrutom att batteriet drogs ur ?
nån lampa i panelen som varna, gick bilen dåligt / tomgången mm ??

Inga problem med min med attt batteri dras ur, men tomgången dippar så fort man slår på te.x elspeglar / värme i stolarna..vibrerar i hela bilen då.

men kan vara för det är ett elektriskt spjäll !? , händer inget sånt här med min andra bil, volvo 850 med "riktigt hederligt vajerspjäll.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nej inget sådant, min bil blev bara svag i startmotorn efter ett par veckor utan extern laddning.

Du kanske behöver rengöra ditt spjäll. Om det är smutsigt kan det bli lite hackigt och leva sitt egna liv. Annars vet jag inte, låter konstigt att den skulle svaja för sådana småförbrukare. Det märks knappt på min motorn när jag smäller igång mina 3x55w xenon extraljus

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]