Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BioElite
Planerar att åka och kika på en, nu blir väl hälften av medlemmarna här galna men har läst dom flesta köprådstrådarna och förstått vad jag ska kika efter.

DOCK undrar jag om det kommer skapa mig några problem eftersom denna är italienimport? Speciella reservdelar? Vet att det ju saknas dieselvärmare, kommer bilen inte då starta vid minusgrader eller vad blir följden av detta?

Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
du kommer inte få det varmt o gott om det är kallt ute.
av Arne
Det är väl tiduret som fattas. Sen vet jag inte om den har sätesvärmare?

Har själv en S60 D5 -02:a manuell som gått 450000 km och den fungerar fortfarande utmärkt. Förutom slitdelar har jag måsta reparera kombiinstrumentet, eller rättare sagt bytt ut det till ett nytt. Detta är en svaghet på -02 & -03 modellerna.

Du skrev inte hur långt bilen har gått och vilken växellåda som sitter i?
Användarvisningsbild
av SvenB
Arne skrev:Det är väl tiduret som fattas. Sen vet jag inte om den har sätesvärmare?
Du får nog räkna med att hela värmaren saknas :roll:
Användarvisningsbild
av bem
Diesel utan dieselvärmare är kanske ingen höjdare men det beror väl var du bor. I Norrland tror jag inte det är så kul på vintern att ha en dieselbil utan dieselvärmare. Varför? En dieselmotor alstrar inte lika mycket värme som en bensinmotor. Är det kallt ute behöver du dieselvärmaren för att få upp värmen snabbt på motorn och i kupén.
Kanske i Skåne det kan funka med en diesel utan dieselvärmare men även i skåne blir det ju kallt ibland.
Andrahandsvärdet på en Volvo dieselbil utan värmare lär väl inte vara så jättehögt den dag du skall sälja den italienska Volvo importbilen. Men å andra sidan bör ju inköpspriset vara lågt om du köper den just för att den saknar dieselvärmare.
Viss hjälp med värme på vintern kan det ju bli om du monterar en elektrisk motorvärmare och grenkontakt plus elektrisk kupévärmare.
Kanske finns nån här som haft en Volvo diesel utan dieselvärmare som kan tala om hur bra eller mindre bra det funka på vintern.
Har dock läst nån artikel om folk som köpt diesel utan dieselvärmare och som sen undrar varför det inte blir nån värme i bilen på vintern. Senast var i Vi bilägare nr 17 3:e dec 2013 (en som köpte en Golf diesel utan dieselvärmare, han var inte nöjd på vintern och han bor i Norrköping).

/Bo
av BioElite
Tack för ert engagemang!

Manuell låda som jag fattat det som att det är bäst då Volvos automater verkar lite klena och jag vill helst ha manuell. Cirka 23k mil har den rullat.

Jag bor i Jönköping, så det är väl rätt blandat klimat. Frågan är väl mest om det går att leva utan dieselvärmare och om bilen kommer starta helt enkelt? Är novis på dieselbilar. Jag är ju ingen som åker runt i 30 grader varmt i kupén, är själv rätt varm av mig men jag vill ju heller inte sitta i +2 grader.

Är det svindyrt att montera i efterhand detta?

Sist men inte minst, kommer hela dieselekonomin raseras av att man inte har värmare och bilen blir lika törstig som en gammal vässad 850 T5?

Mvh!
av Arne
Om du har möjlighet att se på bilen så kolla på vänster sida framför framhjulet om du ser någon dieselvärmare och ett avgasrör, då vet du säkert om det sitter någon dieselvärmare i den.
Ja det är svindyrt att eftermontera en dieselvärmare, knappast lönt på en 12 år gammal bil.
Den är alltid lättstartad även utan dieselvärmare. Du kan montera en elektrisk motorvärmare med kupévärmaruttag så spar du motorn genom att inte tvinga igång den då det är kallt. Bor du i norra sverige ska du nog överväga om du ska köpa en diesel utan dieselvärmare, du får knappt upp motortemperaturen vintertid.
Användarvisningsbild
av bem
BioElite,
Motorn startar som vilken annan dieselmotor oavsett om du har dieselvärmare eller ej. Men det är alltid bra att starta en varm motor på vintern då slitaget m m blir mindre när du startar en varm motor. Och du får värme i kupén snabbt.
Möjlighet finns att köpa en begagnad dieselvärmare på skroten som passar bilen och låta montera den, men enklast är att köpa en elektrisk motorvärmare och installera den istället. T ex en Calix elektrisk motorvärmare som värmer upp kylvätskan s k instiks- eller slangmonterad (de som bara värmer upp oljetråget med en värmeplatta s k kontaktvärmare blir inte så effektiva att få motorn varm).
http://www.calix.se/produkter/soek-prod ... -394726324
Och en grenkontakt plus elektrisk kupévärmare förstås.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Men en elektisk motorvärmare hjälper inte till att hålla värmen i kupen under färd. 8)
av Arne
Nej den elektriska motorvärmare underlättar bara kallstarterna, precis som SvenB säger så kommer du att ha en kall bil under färd.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]