Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbz
Hej på er, nu snurrar tankarna om bilbyte :)

Har idag en xc70 -04 bensin med 18000 mil på mätaren, bilen är betald och i nyskick.

Dock så ska vi sälja husvagnen nu och funderar på att dra runt i europa på bilsemester, och då är jag sugen på att byta bil till en diesel.
Men tänker jag fel eller rätt här?

Behåller jag gamla bilen så drar den ca 1,2 motorvägskörning och lite blandat, bilen är betald.
Dock om jag ska åka mycket med den så kommer den inte vara värd så mycket vid försäljning.
Det är nya sommar och vinterdäck på.

Köper jag en ny, runt 250,000:- en diesel självklart. Kommer få betala mycket för den per månad.
Mindre skatt mot den gamla, drar mycket mindre, och jag har möjlighet att köpa diesel för 11 kr litern.
Har kollat på Mercedes 350, 220 och även bmw 535 samt diverse volvos.
Men jag vill ha en automat och awd.

Ska jag behålla den gamla och köra "skiten" ur den och sen hoppas på att få några kronor eller ska jag byta in den direkt mot en ny?
Eller om jag köper en ny, ska jag kolla efter en bränslesnål bensinare då ?

Inte lätt det här :/
av umekille
Köp en husbil , som ev kan avbytas mot en personbil sedan.
Ni får så mycket mer skoj i en husbil och sova skönt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om jag hade möjlighet att köpa diesel för 11 kronor/liter skulle jag tänka på att skaffa en diesel en andra och tredje gång. :P
Användarvisningsbild
av bem
umekille skrev:Köp en husbil , som ev kan avbytas mot en personbil sedan.
Ni får så mycket mer skoj i en husbil och sova skönt.
Men det kan bli ganska dyrt att ha husbil om den inte används.
Tyckte i alla fall brorsan som först hade husvagn, sen husbil, sen husvagn igen. Husvagnen kostar ju inget egentligen om den blir stående en säsong av en eller annan anledning.
Ja det finns för- och nackdelar med husbil och husvagn eller ingendera.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tycker dessutom att husbilar i mångt och mycket känns som en lastbil.
av umekille
Ja man får överväga men med en husbil kan du övernatta
där du är. Ligga och sova i en bil blir sunkigt i längden.
Övernattningsrum kostar både sökande och pengar.
Sen när du kommer hem kan du byta in /sälja husbilen.
Och byta mot en personbil.
Användarvisningsbild
av milktrucker
glid mjukt o lugnt på småvägarna ute på landsbygden genom europa, det är där man får upplevelserna, med nuvarande bil!
ta reda på lite olika speciella sevärdheter i olika länder, t ex naturupplvelser där en XC krävs för framkomligheten.
ta med ett familjetält och gaskök och sov på B&B några nätter.
visserligen går dieselbilen lite billigare, men du har fruktansvärt stor värdeminskning på en ny bil också. Likaså är försäkringen antagligen dyrare också.
Beräkna värdeminskningen per mil på en ny dieselbil och jämför mot nuvarande bils förbrukning i förhållande till en ny dieselbil.

Fler och fler fastnar för diesel, vilket kommer innebära högre efterfrågan och eventuell brist i framtiden, när tillräckligt många övergett bensinbilarna. Bensin i överskott ger låga priser....något att fundera på.....kanske kommer skilja 3-4 kr/liter inom några år, vem vet.
Hursomhelst är gasdrift på framfart, det kommer att bli lägre priser på metangas framöver. Gasdrift är ett mellanting av bensin och dieseldrift när det gäller ekonomi. du sparar antagligen 3-4 kr/mil med den mycket låga skatten inräknad jämfört med bensindrift.
av volvov702002
definitivt ska du byta, bilen är betald och säkerligen räcker det en bit på kontantskillingen för en ny bil, bilbyte är i vilket fall som väntar så lika gärna göra när du har i tankarna...satsar man inget får man inget. Sen är en bil aldrig nån investering, det tappar i värde så fort du kör ut den ur bilhallen, men har man råd betala avbetalning mm i månaden kan man lika gärna köra gott med en ny bil.

Sen vad gäller bilköp så är det tyvärr köp nytt eller så billigt som möjligt, för däremellena är det enbart att byta en slitdel efter den andra...
men det säger sej när man kollar i bilhallarna, många "NYARE" inbyten ligger på 10.000 mil då en bil stort sett håller utan slitdelsbyten, garantier mm börjar väl gå ut runt dom bilen.

köpte själv en bil som hade gått 10500 mil, och visst får man byta slitdel efter den andra...men så är jag väl lite för petig, stör mej på minsta sak som en bil kan orsaka...glapp i saker o ting. men det är hur man prioriterar.

lycka till i vilket fall :)
Användarvisningsbild
av Jago
En diesel helt klart om du kan tanka billigare. Hade en Bmw 535Da -07 innan jag köpte XC90:in, och kan säga att det är få bilar som är lika bra som den. 286hk och 580nm med en förbrukning på strax över 0,7 blandad körning. Komfort som få men ändå bra bett på en kurvig väg med sportpaketet. Den bara gick och gick utan större problem. Det enda större felet var väl eg att pumpen till nivåregleringen sa upp sig. Rekommenderar starkt en sådan, antingen 272hk varianten (lite törstigare) eller 286:an som kom med faceliften.
Annars har du ju Volvos Xc90 d5 som är en bra bil med, men inte i samma kategori kanske.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Den största kostnaden är alltid värdeminskningen. En välvårdad XC70-04 med 2.5T motorn och Haldex har ett högt bruksvärde. Trots detta ligger värdet tack vare 18000 mil inte speciellt högt. Det bästa och billigaste du kan göra är att behålla bilen och bara köra på(men att "köra skiten ur bilen" är bara att lura sig själv, det enda rätta är att fortsätta serva bilen precis som vanligt med oljebyten osv).
Kruxet är att detta inte är speciellt roligt om man gillar bilar, man vill ha något nytt!! Men det kostar att ligga på topp! Hur mycket det får kosta kan du bara avgöra själv.

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]