Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hubben
I fredags tyckte jag bilen började gå lite ryckigt vid väldigt lugn körning, sen upptäckte jag även att den tappade en del kraft vid gaspådrag plus att den rök mer svart än vanligt... (v70 d5 -04 förresten). Fick ett tips av en polare att det kunde va någon slang mellan IC o turbon, och mycket riktigt var det e ca en decimeter lång spricka på en rov slang rakt ner framför motorn. slangen går från IC:n till ??. Frågan i hela historien är om det finns förstärkta slangar att köpa? Alltså "färdig-böjda". Har KCR-box i bilen och har en känsla av att jag möjligen får byta en originalslang med jämna mellanrum?! är tacksam för svar och undrar samtidigt om det e skadligt att köra bilen sålänge slangen är sönder?
av Hubben
ursäkta stavfelen, använder mig av min svågers uråldriga tangentbord :lol:
Användarvisningsbild
av _Rick_
har vart med om exakt samma sak.

Verkar vara dålig konstruktion eller så ligger nåt emot och skaver

Du kan ju sätta dit ett rör av metall/aluminium och har gummistosar som tar upp vibrationerna istället för en lång slang.

typ: Insug<gummistos>rör<gummistos>IC
av Folka
Generellt ska det ju alltid råda övertryck på trycksidan av kompressorn. Då är det i princip ingen fara, eftersom luft som läcker ut ser till att inget skit kommer in i laddluftkylkretsen. Det kan dock finnas tillfällen, motorbromsning t ex, då du har undertryck i systemet. Och eftersom trycket i slangen då är lägre än omgivningen, suger du in luft via hålet. Kör du då på skitig/dammig väg, drar du in skiten direkt in i motorn (blir som att köra utan luftfilter). Så inte skulle jag köra med hål i llk-slangen...
Att säga att det är dålig kvalitet på komponenterna när man har trimmat, verkar väl inte vara seriöst resonerat. Konstruktören nere på Torslanda kravsätter komponenten gentemot det laddtryck som råder då bilen lämnar monteringslinan. Börjar man sen själv ställa på laddtryck, så får man både högre tryck och kraft, men även temperatur som slangen skall tåla. Det vill knappast Volvo lägga till marginal för, eftersom all överspecning kostar pengar för fordonstillverkaren.
Du har även problem med laddluftkylaren att vänta. Ju högre tryck, ju mer kraft inuti kylaren. Dessutom gör varmare laddluft att kylaren vill bli längre, eftersom aluminiumet utvidgar sig med värme. Den normala längdutvidgningen tar man med i kravsättningen. Men om kylaren blir längre än så, så kan man få problem med temperaturutmattning. Kylaren kanske inte går sönder imorgon, men du kortar livet garanterat.
Du får tro på det jag säger, jag jobbar inte som mek, utan professionellt på något av Sveriges fordonstillvekrande företag med precis dom här komponenterna.
Ford hobby husbil chassinummer

Hade samma problem med en väldigt rostig Mazd[…]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]

Den främre lambdasonen känner av syrehal[…]