Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God kväll.

Tidigare ägare, ungdom, har kladdat och kapat i de bakre delarna av avgassystemet. Detta har nu rostat sönder och jag behöver ersätta den bakre ljuddämparen. För att slippa kladd och svets tänkte jag köpa mig en halvsats. Skruvat har ju fantasipriser och inga halvsatser, det lämnar mig med alternativen JT, Ferrita eller Raka-rör.

Någon som har erfarenheter eller tips om vilka som är bäst?
Raka-rör är ju för dem som gillar raggar-brölet så att säga.
JT kan ju fungera fint, men man får tänka på att zinka svetsfogarna för att förlänga livslängden på de systemet eftersom det inte är rostfritt.
Ferrita är ju helt rostfritt system med bra ljud vid varvning och tyst och fint när man åker långt på motorvägen.

Men bland dessa är Ferrita dyrast, men bästa produkt tycker jag.
Jag har detta system på min V70 och det är ganska tyst så länge man inte gasar på, då låter det fränt.
Bild

Bild

Detta kostar 15700 till min bil, helt i rostfritt, Mekonomen tar 13600 för sitt system som är gjort av??. Vet ej vad Volvo original kostar.
Senast redigerad av 1 T5Driver, redigerad totalt 0 gånger.
Har du uteslutit Volvo på grund av priset, eller har inte dom halvsatser heller? Jag vet tidigare att de har haft gynnsamma priser på avgas.
Har aldrig bytt mitt avgassystem, bilen är nio år gammal (V70 T5 2005). Även om det skulle rosta hål i morgon är livslängden lång nog för att inte gå på något annan än Volvo orginal.

Fast då vet jag förstås inte prisskillnaden... Om man när/om det är dags står med en skillnad på 10000:- vs. 5000:- och man vet att man inte kommer ha bilen tio år till kanske dumsnålheten slår till.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]