Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gabrielorm
Hej
Jag har tagit hjälp att montera dragkrok på XC90 2005 ( tillv hösten 2004 ) det är en 2,5 bensin. Men när vi ska ansluta elen så hittar vi inte platsen där den ska anslutas i bilen. Kroken och kablaget är köpt via Skruvat.se och den är den med färre poler. Någon som vet var vi ska ansluta? Det är väl generellt förberett.

Jag har sökt i flera trådar men hittar inte svaret på denna fråga, enligt monteringsanvisningarna ska det vara på vänster sida, enligt vissa trådar till höger någon stans under "golvet". Jag har också märkt att det talas om före och efter 2005. Min är alltså en nollfemma reggad hösten 04.

Matts
Användarvisningsbild
av Jago
Jag har en -05 uttagen -04 10 och var tvungen att programmera bilen. Fick du med Drm (Styrenheten) för elsatsen? Jag orkade inte leta efter inkopplingsplatserna eftersom det kunde vara på flera olika platser enligt instruktionen, bla i taket :???: Så jag bokade en tid på Bilia för inkoppling och programmering. Tog ca 40 min och kostade ca 1300kr
av klacken
Är lite olika om det är 2 eller 3 sits eller executive men vänster sida är det som gäller,ta bort sidopanelen så borde du nog hitta rätt. Har monteringsanvisningen någonstans, kan kolla om jag hittar den om det behövs.
av gabrielorm
Gärna om det finns någon lösning på vänstra sidan.Vi hittar inte det vi trodde vi skulle hitta. Har du någon anvisning så vill jag förstås gärna se den. I värsta fall får man väl gå och bocka hos Bilia, som Jago fick göra :) i tidigare inlägget. OBS jag menar det som en positiv och vänlig hälsning till Jago.

m
av klacken
Detta är för en -09a men borde vara lika på din.Dessa delar skall bort,vänster sidogolvlucka,fällbara sidopanelen,gummilisten i bakkanten av dörröppningen till vänster bakdörr mitt för vänster C-stolpspanel,bänd loss C-stolpspanel vid sidorna i ovankant,dra loss den tills de 3 clipsen på insidan släppt.Ta bort panelen genom att dra den uppåt och haka av den från sidopanelen.ta bort bakre takpanelens täcklock och skruvarna under,bänd loss den i bakkant,dra nedåt tills 4 clipsen släppt,dra loss bakåt.Dra loss D-stolpspanelen,börja i ovankant och fortsätt nedåt tills 3 clips släppt,ta bort kontaktstycket om du har D-stolpshögtalare,dra panelen uppåt och haka av den från sidopanelen.Ta bort lastöglorna,sidopanelens täcklock+skruvar+clipset i botten av förvaringsfacket,dra ut panelen i ovankant så clipsen släpper,dra sedan rakt upp. Nu borde du se kopplingsdosan.
av gabrielorm
Slutrapport från XC90 och elen till dragkrok. Jag hade köpt kablage från skruvat.se som skulle passa. Men det gjorde det inte. Först fick jag köpa en dosa som passar på vänster sida där bak. Sen var jag dessutom tvungen att köpa Volvos originalkablage för att få grejerna att passa. Så kroken kunde jag använda men kablaget fick bli Volvos egna grejer. Så skruvat.se:s kablage för cirka 600 kr var inte användbart. Jag fick köpa nya grejer för närmare två tusen från Bilia istället.
M
Användarvisningsbild
av SvenB
Många saker är det bäst att köpa Volvo orginal. Exempelvis om man skall in i den elektriska utrustningen.
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]