Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V7001
Hej!
Har en V70N årsmodel 2001 med automat.
Skulle ta bilen hem från jobbet idag men så efter 1 km så ser jag att batterilampan lyser och får ett meddelande: Elsystem serv. Erfodras!
Straxt därpå så börjar belysningen på instrumentpanelen att blinka i svajande takt. Jag kör då tillbaks till mitt jobb så jag kan ta firmabilen hem.

200 m kvar till jobbet så kommer det ett nytt felmeddelande om Bromsservo el liknande, nu börjar bilen hugga i motorn med, ganska kraftigt men dör aldrig. Kommer fram, stänger av bilen och provar att starta den igen vilket går men nu står det låg batterispänning och sedan lyser instrumenten JÄTTE mycket ?:-/ Kort därefter så dör halvljuset på bägge sidor. Vad kan ha hänt? Vad ska jag felsöka?

Kan tillägga att bilen stått i ca 1 vecka då jag använt firmabil men min chef hade kört bilen ca 1.5 mil igår kväll och då var det inget strul.

Tacksam för snabba och konkreta svar. Kan det vara dåligt batteri bara?

Med vänlig hälsning
Senast redigerad av 2 Nexus, redigerad totalt 0 gång. Anledning: Justerat rubriken / Nexus
Användarvisningsbild
av Anders E
Kolla laddningen och testa med ett annat batteri.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lättare få konkreta svar om man skriver en vettig rubrik...........
Användarvisningsbild
av CarMan
Bilen har ingen ström, då blir det så där.

Kan bero på lite olika saker.
av V7001
Tack för svar och sorry för dålig rubrik..

Det gäller en V70N med årsmodel 2001 som är automat. Tror att servo, generator rem är hel för dom går väl på samma?
Kan det vara Laddningsregulator i generatorn måntro. Såg att det fanns 3 st olika på mekonomen... Är den svår att få ut?

Det har varit väldigt kallt här och sedan växlat om till mkt fukt, kan detta påverka? Ska sätta batteriet på laddning under dagen. Återkommer med svar. Kom gärna med andra tips om nån kommer på nått.

Med vänlig hälsning Eric
av V7001
Jag plockade ur generatorkolet idag på lunchen. Det sitter 2 st kol och den ena är ca 4 mm kortare än det andra, ska det vara så?

Det står låg batterispänning plus att bilen går i limpmode. Stänger jag av så går det ej att starta. Jag har ingen mätare att kolla laddningen men batterilampan lyser EJ nått mer, bara låg batterispänning och fel på bromsar och det går knappt att köra.

Vilket är det smartaste av dessa 2 alternativ jag HAR:

Nytt generator kol , 772 kr el nytt Volvo batteri 1365 kr?
av LaRy
Satsa på generatorn. Är väl bilen igång och generatorn laddar, kan batteriet i princip vara hur urladdat som helst. Du kan ju bogsera igång en bil där batteriet är helt tömt p.g.a. glömt lyse eller dylikt.
Utan mätinstrument kan man kolla att generatorn laddar genom att studera styrkan på belysningen. Vi tomgång orkar knappt generatorn ladda tillräckligt och ljuset är något svagare, men när du är uppe i ca 1000 RPM skall det ljusstyrkan öka och vara stabil.
Nu måste det finnas en bakomliggande anledning till att kolet är slut, eller mycket kortare. Förmodligen är släpringen grov i ytan. Personligen skulle jag aldrig köpa en så viktig sak som laddningsregulator från Kina och dessutom gissa på vilken typ du skall köpa (Biltema). Tycker du att Volvos generator är för dyr, kolla Skruvat.se, alternativt kan du köpa från större seriös bilskrot. De lämnar funktionsgaranti. Jag köpte en på skroten till en BMW, pris 1000 kronor.
Användarvisningsbild
av Ravi
I ditt fall hade jag laddat upp batteriet och mätat så generatorn laddar som den ska! Fast nu har du ju redan plockat ut kolen ! Byt kol eller köp en beg generator ! Ladda batteriet mät volt och tjuvström ! Sen vet du nog vad som är felet :)
av rid54
772 kr för ny regulator/kol?!? Är den av guld då? Om det inte vore så dyrt skulle jag annars föreslagit ny regulator och en ordentlig laddning av batteriet...

Några saker sticker ut, felkod ECM-2900 och […]

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]

Jag förstår, fullt rimligt fråga […]