Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stew
Mors

Har sökt runt men inte hittat allt jag behöver. Har jag varit lat med sökandet, visa mig gärna var jag hittar infon.

Går i köptankar på en xc70 awd, automat, bensinare, men vet inte riktigt vad jag ska akta mig för.

Beroende på vad ni säger och vad jag hittar kommer det bli bilen som används varje dag (den körs oftast av min fru idag och kan vara lite dyrare) eller den som används sporadiskt (den körs av mig idag väldigt korta sträckor och får gärna vara lite billigare). Någon av dom jag har idag ska förhoppningsvis bytas ut.

Har kommit fram till att det måste vara en 03 eller senare pga att den har haldex.
Och där tog det slut :)

Allt beror självklart på motor, utrustning etc, det förstår jag. Jag förstår även att andrahandsvärdet är högre på Volvo än Audi som jag kör idag. En massa xc70 på 20-25' mil till salu för 60-70' kr är högt jämfört med andra bilar.

Har mellan 50-100' (+-20' om det vill sig väl/illa) att lägga, det lägre för bilen som körs kort och sporadiskt och det högre för den som körs varje dag.

1. Så i korta drag, några årsmodeller, modeller jag ska akta mig för eller sikta in mig på att leta efter?
2. Vilka miltal är "dags för dyra byten" miltal? Ser en hel del xc70 med 20-25' mil, känns inte som en slump. Vilka miltal ska jag kontrollera vad på och kan man kolla att 4-hjusldriften är ok om man provkör, kan man se i display med felkoder?
3. Är det stor variation på de dyra servicarna beroende på modell? Min Audi tfsi har tex kamremsbyte vid 18' mil fast fsi har vid 12' mil. Gäller samma "djungel" för xc70?
4. Några typiska "dom har går alltid sönder" saker man ska vara beredd på (som t.ex. spjället på V70 00 och uppåt)?

Stort tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Kul att du vill köra en riktig bil :-D
Har själv en XC 70 06. Den har rullat lite över 26000 nu. Men det är en D5. Skulle aldrig byta tillbaka till en bensinare på dessa stora bilar. Visst är skatten billigare men faan så mycket törstigare. Jag har haft problem med framvagnen. Exakt vad vet jag inte än. Ska in på Onsdag för den stora operationen. Men kamremmen byts vid 16000 på dieseln. Tror det är samma på bensin. En annan sak som man nog ska tänka på är dämparna bak, ofta drar dessa bila hästtransporter. Det sliter på dämpare. Hjullager vet jag inte hur det är på XC70. Mina gamla XC90 pajade hjullagren på båda vid 7000 mil. Kan vara värt att tänka på.

Det är väl vad jag kan säga. Hoppas du hittar en bra bil. Om du har möjlighet så kolla om det finns någon här på Gotland. Saltfritt här :-D
av osla
farsan har en v70xc 02 me 2,4t. har gått 25 tusen nu, och haft den sen 6 tusen mil. vi har bytt bromsar bak (skivor/belägg samt p-broms), hjullager bak båda sidor, samt även fått byta ett till bakhjulslager för några tusen mil sedan och första lagerbytet kom vid 8 tusen mil, klapperstag bak har jag för mig, kan ha varit fram, bärarmsbussning fram på någon sida eller om det var båda sidor, kommer inte riktigt ihåg. och turbon har gått kring strax över 20 tusen mil men vi har inte bytt än, vi har inget turbotryck och den gnäller från lagren samt att den tar olja, färddatorn har pixelfel, ibland fungerar den perfekt men ofta är det oläsligt samt att sterion blinkar, först var det bara när den var kall men nu är det jämnt. är väl alla problem vi har/haft. kammremsbyte på den är vid 16 tusen mil, men blev senare 18 tusen men vet inte vilket år

visko kopplingen fungerar faktiskt mycket bra måste jag säga, det som sätter begränsningarna är ju att den saknar spärr i bakaxeln, inga problem att skicka bak kraften som många säger. och den har aldrig rasat fast vi inte haft samma däck runt om, har haft olika märken mellan fram/bak samt även på samma axel men inga problem där, då drar vi ofta släp med 2 skotrar på vintern och husvagn på sommarn och även fiskar mm
av stew
osla skrev:vi har inget turbotryck och den gnäller från lagren samt att den tar olja, färddatorn har pixelfel, ibland fungerar den perfekt men ofta är det oläsligt samt att sterion blinkar, först var det bara när den var kall men nu är det jämnt. är väl alla problem vi har/haft.
Lät inte speciellt kul. Jag är ute efter en som haft och åtgärdat alla dessa problem runda ett så jag slipper :)

Siktar på en 03 eller nyare tror jag, men det är fortfarande miltalen jag är lite osäker på. Ska man prova att köpa en som rullat 20'+ mil för en mindre peng och verkar välskött och se vad man får för problem och i ett försök två sikta på lägre miltal.
av stew
Gotlandsbästa skrev:Kul att du vill köra en riktig bil :-D
Har själv en XC 70 06. Den har rullat lite över 26000 nu. Men det är en D5. Skulle aldrig byta tillbaka till en bensinare på dessa stora bilar. Visst är skatten billigare men faan så mycket törstigare. Jag har haft problem med framvagnen. Exakt vad vet jag inte än. Ska in på Onsdag för den stora operationen. Men kamremmen byts vid 16000 på dieseln. Tror det är samma på bensin. En annan sak som man nog ska tänka på är dämparna bak, ofta drar dessa bila hästtransporter. Det sliter på dämpare. Hjullager vet jag inte hur det är på XC70. Mina gamla XC90 pajade hjullagren på båda vid 7000 mil. Kan vara värt att tänka på.

Det är väl vad jag kan säga. Hoppas du hittar en bra bil. Om du har möjlighet så kolla om det finns någon här på Gotland. Saltfritt här :-D
Toppen, så "alla" som säljs med runt 20' mil borde fått denna bytt + lite andra delar kan man gissa.

Bensin mest för att den kommer rulla max 4mil per dag och minst en halv mil.

XC70 är det jag siktar in mig på, har haft en XC90 D5, 03:a tror jag det var och hade bara problem med den. La ner ca 20' per år i oförutsedda utgifter (regnade in, allt möjligt annat jag aldrig hört talas om gick sönder) så efter ett par år gick jag till ett annat bilmärke istället.

Ska ta och börja jaga, även på Gotland. Såg tipset. Tack.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Japp. XC90 är ingen billig bil. Hua hua. Men kolla service boken så att den är bytt. På min bil sitter ett klistermärke på motorn där det står vilket miltal den byttes.
av stew
Gotlandsbästa skrev:Japp. XC90 är ingen billig bil. Hua hua. Men kolla service boken så att den är bytt. På min bil sitter ett klistermärke på motorn där det står vilket miltal den byttes.
Om det inte är en "en granne till min kompis kan det där och har bytt den" som jag råkat ut för några ggr när jag kollat runt. Enklare självservice kan jag gå med på men de lite större sakerna vill jag som du skrev gärna ha ett kvitto eller klisterlapp på.
av osla
stew skrev:
osla skrev:vi har inget turbotryck och den gnäller från lagren samt att den tar olja, färddatorn har pixelfel, ibland fungerar den perfekt men ofta är det oläsligt samt att sterion blinkar, först var det bara när den var kall men nu är det jämnt. är väl alla problem vi har/haft.
Lät inte speciellt kul. Jag är ute efter en som haft och åtgärdat alla dessa problem runda ett så jag slipper :)

Siktar på en 03 eller nyare tror jag, men det är fortfarande miltalen jag är lite osäker på. Ska man prova att köpa en som rullat 20'+ mil för en mindre peng och verkar välskött och se vad man får för problem och i ett försök två sikta på lägre miltal.
såg nu att det kanske kunde misstolkas, missljuden kommer från turbon, även därför den tar olja
Användarvisningsbild
av milktrucker
vinkelväxel och splines på hylsan är känslig punkt på AWD.
Likaså är inte haldex felfritt heller.
Det är en tung bil så kolla leder och bussningar i framvagnen!
btw kamremmen byts vid 18 på diesel och 16 på bensin(gäller 2.4 iaf).
Kolla att oljan ser fin ut i motorn samt kolla på en carfax-rapport.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.

jag slår dig med 1år 2016 kö[…]

Vart hämtar jag 12V på T8

@FForsberg, var det här du tog + då? (i[…]

Ja, hade där varit fel på någon s[…]

Gissar att ombordladdaren är knas.