Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte idag en Volvo S60 -03/04 och när jag betalat för bilen och skulle köra hem den så får jag "Larmsystem serv. erfodras" i displayen, detta skit fanns inte när jag tittade på bilen :(. Kul att det börjar rackla de första det gör när man ska ta hem sin nyköpta bil. Köpte den på Volvo, men eftersom den kostade under 50.000 och är gammal så kommer väl inte ÅF göra ett skit om jag ringer in och klagar?
Bonzo11 skrev:Åk tillbaks direkt och klaga, jag är övertygad att dom fixar till det om du köpt den på Volvo !
Jo ska göra det. Satt och googlade lite om det och kunde tydligen vara någon siren men provade öppna bilen med nyckeln när den var låst och tutan lät då som bara den, vet inte om det är den som är "sirenen"

Upptäckte även två andra saker, det knarrar lite när man trycker ner kopplingspedalen men låter exakt som en torr fjäder. Är dessa fjäderbelastade på S60? Den andra grejjen är typ ett "vinande" ljud som hörs inne i kupén om man slår av AC/fläkt osv. Låter även utanför bilen och med huven öppen så låter det som om de kommer från området med generatorn och servon, dock svårt att avgöra exakt vart ifrån.

Bilen har gått 18000mil och fullstämplad på volvo med kamrem bytt vid 16000mil, antar att dem bytt spännrullar osv?!
Det där med frlmeddelandet fixar dom.
Ljudet vid kopplingen anses vara normalt på dom mil/år, och är inget som är trasigt eller fel.
Det är en fjäder inuti en givare som låter. Fins risk att du pajar givaren.

Angående cilicone så får du nog vräka på allt o lite till om det ska vandra till kopplingspedalgummit...
Ang larm felet - som du själv är inne på kan det vara att batteribackupen som sitter i sirenen är slut. Jag har det felet på två bilar. Volvos lösning är att byta sirenen som ofta sitter svårt till (av stöldskyddsskäl). Det finns folk på forumet här som själva har lagat sirenen. Själv har jag tillämpat den temporära lösningen att dra ur säkringen för sirenen. Då slipper man att den falsklarmar vilket annars kan hända. Jag får ibland det där meddelandet på displayen. Planerar att byta siren framöver. Syftet med batteribackupen är förstås att skydda bilen ifall någon lyckas kapa eller kortsluta det vanliga batteriet.

Men det kan förstås vara något att fel den varnar för.
joel80 skrev:Bara så du vet vad du har för rättigheter när du köpt en begagnad bil av en handlare:

http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/
http://www.konsumentverket.se/vara-omra ... dhandlare/
http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... igt-skick/
Dessa "lagtexter" kan ju vara svåra att förstå, men enligt vad jag fattat det så har jag 6 mån garanti på fel som uppkommer inom 6 mån?! Dock stod det någonstans på ÅF's hemsida att bilar som kostar under 50 000SEK eller är äldre än x antal år bara har trafiksäkerhetsgaranti i några dagar :(.

Har dock varit i kontakt med säljaren på Volvo och hon bad mig komma in med bilen för felsökning, antar att jag inte behöver stå för några kostnader då?

Hej, Jag är ingen mekaniker så detta f[…]

Elpriset

:-D 25,2 kWh idag. Helt rena och snygga paneler. B[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mell[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]