Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hej,

Har skrevit tidigare om att min automatlåda (s60 T5 aut) slirar iblannd när den växlar mellan 2. och 3. växel.

Sen jag fick den servad och nullat i lådans adaption i maj har det inte händt.

Men i denna vecka är det händt 2 gångar fast inte när där läggs nytt växel in utan bara när motoren har varit urkopplat (ingen gaspådrag och sen ger gas) - och bara efter antingen kraftig bromsning eller kraftigt höger sväng i låg fart.

Det måste på något sätt betyda att oljatrycket nånstans i lådan inte är tillräckligt högt.

Frågan är nu kära forum om detta är en inbyggd svaghet i lådan (det är första version av automatlådan - p2 fick en ny efter ganska kort tid efter introduktionen).

Eller skall jag fortsätta felsöka. Bilen skall nu in och ha bytt b4-locket och sen säger min mekaniker att man kan försöka skyllja lådan genom med olja - det tycker jag inte om. Eller också kan byta ventilkontrollen på lådan.

Det är ganska dyra ingrepp och jag tycker inte om den här form för felsökning. Jag betalar gärna för att fixa det om det då verkligen blir åtgärdat - men är det en svaghet som krävar att byta hela lådan tror jag nog jag levar med det därför att det händer otroligt sällsynt.

Alla input mottags med tack!

VH Esben
Användarvisningsbild
av CarMan
svårt att svara på om ditt fenomen är normalt eller ej, då vi inte kan provköra.
men några kraftiga slirningar ska inte märkas
& ofta är det B4-locket som gör dessa.
att skölja lådan är aldrig fel, så jag förstår inte varför du inte vill det?

att felsöka på ett konstant fel är oftast relativt enkelt & man kan nästan alltid lova att åtgärden man vill köra, löser problemet.
men när det är som i ditt fall, då felet inte äe konstant, så har man svårt att mätasig fram till felet & kan därför inte säga vad som är fel på rak arm.

vist kan mekanikern ha bilen i flera veckor & plocka sönder allt, o sen komma med en exakt felorsak, men det lär ju kosta mer än att prov byta ( i vissa fall, så som ditt)

jag är imot såna här prov byten, men ibland finns ingen bättre lösning
Användarvisningsbild
av EjS
Tack för ditt input.

Det låter mycket vettigt som du säger är det inte ett konstant fel och kanske svårt att leta upp.

Det verkar inte som om det är ett "kännt" fel så jag gör som du föreslår.

Jag har just hört om flera andra som med success har bytt olja i lådan - så det kanske blir nästa försök.

MVH Esben
av jbl
Ny olja gör mycket på växlingskvaliten så det rekommenderas även om man inte har ett fel. Du kommer att märka skillnad med ny olja i lådan.
Användarvisningsbild
av EjS
Och sen:

Vad är priset på en oljagenomskyllning och ny olja???

(Jag tycker nu den växlar aldeles utmärkt ! Men jag kanske blir förvånad...)

VH Esben
Användarvisningsbild
av CarMan
EjS skrev:Och sen:

Vad är priset på en oljagenomskyllning och ny olja???

(Jag tycker nu den växlar aldeles utmärkt ! Men jag kanske blir förvånad...)

VH Esben
oljan är ju inte dirakt gratis.

nu är jag inte med!
Tycker du att den växlar aldelesutmärkt? handla inte ståden om at den växla konstigt?
Användarvisningsbild
av EjS
EjS skrev:Hej,

Har skrevit tidigare om att min automatlåda (s60 T5 aut) slirar iblannd när den växlar mellan 2. och 3. växel.

Sen jag fick den servad och nullat i lådans adaption i maj har det inte händt.

Men i denna vecka är det händt 2 gångar fast inte när där läggs nytt växel in utan bara när motoren har varit urkopplat (ingen gaspådrag och sen ger gas) - och bara efter antingen kraftig bromsning eller kraftigt höger sväng i låg fart.
VH Esben
Det känns mera som ett kopplingsproblem i lådan. När den väl växler - sker det mjukt och fint. Så problemet behöver inte ha med dålig växling att göra utan otillräckligt oljatryck eller annat konstigt i momentconverteren osv osv
Volvo V50 "Mr White"

20250516_161716.jpg En liten vår bild p&ar[…]

Är det bara jag som upplever att nya bilar […]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]