- fre 25 aug 2006, 23:00
#57020
Hej,
Har skrevit tidigare om att min automatlåda (s60 T5 aut) slirar iblannd när den växlar mellan 2. och 3. växel.
Sen jag fick den servad och nullat i lådans adaption i maj har det inte händt.
Men i denna vecka är det händt 2 gångar fast inte när där läggs nytt växel in utan bara när motoren har varit urkopplat (ingen gaspådrag och sen ger gas) - och bara efter antingen kraftig bromsning eller kraftigt höger sväng i låg fart.
Det måste på något sätt betyda att oljatrycket nånstans i lådan inte är tillräckligt högt.
Frågan är nu kära forum om detta är en inbyggd svaghet i lådan (det är första version av automatlådan - p2 fick en ny efter ganska kort tid efter introduktionen).
Eller skall jag fortsätta felsöka. Bilen skall nu in och ha bytt b4-locket och sen säger min mekaniker att man kan försöka skyllja lådan genom med olja - det tycker jag inte om. Eller också kan byta ventilkontrollen på lådan.
Det är ganska dyra ingrepp och jag tycker inte om den här form för felsökning. Jag betalar gärna för att fixa det om det då verkligen blir åtgärdat - men är det en svaghet som krävar att byta hela lådan tror jag nog jag levar med det därför att det händer otroligt sällsynt.
Alla input mottags med tack!
VH Esben
Har skrevit tidigare om att min automatlåda (s60 T5 aut) slirar iblannd när den växlar mellan 2. och 3. växel.
Sen jag fick den servad och nullat i lådans adaption i maj har det inte händt.
Men i denna vecka är det händt 2 gångar fast inte när där läggs nytt växel in utan bara när motoren har varit urkopplat (ingen gaspådrag och sen ger gas) - och bara efter antingen kraftig bromsning eller kraftigt höger sväng i låg fart.
Det måste på något sätt betyda att oljatrycket nånstans i lådan inte är tillräckligt högt.
Frågan är nu kära forum om detta är en inbyggd svaghet i lådan (det är första version av automatlådan - p2 fick en ny efter ganska kort tid efter introduktionen).
Eller skall jag fortsätta felsöka. Bilen skall nu in och ha bytt b4-locket och sen säger min mekaniker att man kan försöka skyllja lådan genom med olja - det tycker jag inte om. Eller också kan byta ventilkontrollen på lådan.
Det är ganska dyra ingrepp och jag tycker inte om den här form för felsökning. Jag betalar gärna för att fixa det om det då verkligen blir åtgärdat - men är det en svaghet som krävar att byta hela lådan tror jag nog jag levar med det därför att det händer otroligt sällsynt.
Alla input mottags med tack!
VH Esben