Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swean
Hej!

Fick en 2.a på besiktningen i dag på mitt avtagbara drag, den kllickade inte redigt som den skulle sa han och förmodligen är det smuts där i som gör det. En polare till mig skulle testa ta av det nyss och vred av själva spaken. Nu orkar jag inget med det där draget och undrar om det är nått svårt att sätta dit ett fast? Har hittat ett begagnat från jb skroten för 250 kr.

Något man bör ha i tanken vid ett byte? Antar det bara är "stången" man byter iom att allt annat redan sitter där? Om de e bökigt vad kan de kosta på volvo och byta till fast?

/swean
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är nog samma jobb som att montera från början, och debiteringen därefter.
av 9070
Vet inte vad du har för bil, men när jag satte mitt avtagbara drag på min V70 2004 så tog det väl ca 1h att göra det på GDS. Ska du lämna in bilen som den är nu till Volvo så får du ju betala både för borttagning av den gamla samt monteringen av den nya. Om du inte har tummen mitt i handen så kan du göra jobbet själv
Användarvisningsbild
av johnnype
Erico skrev:Glöm bara inte att du måste regbesikta det fasta draget.
Nej?

och jag citerar Transportstyrelsen.se:
De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ni kan ha rätt båda två. Vi vet inte vad för bil TS har. För att slippa besiktiga måste bilen vara typgodkänd.
Användarvisningsbild
av johnnype
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya fordon som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. Från och med 29 april 2009 typgodkänns personbilar, lastbilar och bussar samt släp till dessa enligt direktiv 2007/46/EG och ska uppfylla kraven i senast gällande ändringsdirektiv. De EG-typgodkända fordonen är normalt av 1995 års modell eller senare. Ett EG-typgodkänt fordon är försedd med en tillverkarskylt som innehåller fordonets godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.
Användarvisningsbild
av Erico
johnnype skrev:
Erico skrev:Glöm bara inte att du måste regbesikta det fasta draget.
Nej?

och jag citerar Transportstyrelsen.se:
De nya reglerna innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning.
OK, men hur funkar det då den tidigare är reggad med löstagbart drag? Har löstagbart på en av bilarna som dragets balk börjat rosta på som jag talade med besiktningsmannen om för två veckor sedan. Han föreslog att jag skulle köpa ett fast drag på skroten för en billig penning, bulta dit och beställa reggbes tillsammans med vanlig bes nästa år ?:-/
av Septir
Jag har läst om liknande problem och dom löste det med att svetsa fast själva kroken och då är den fast och då är problemet löst! :D

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]