Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Relativt ny här trots att jag reggade mig för ett bra tag sedan.
Challe kallas jag, 21 årig tvåbarnsfarsa och då måste man ju ha Volvo V70 eller hur?
Köpte en V70N -01 och fel efter fel hittar jag. Nu knegar jag på främre lambdasond, motorlampan lyser orange och släcker jag den tänds den vid nästa start av bilen igen.
Det är i vart fall fel i förvärmningen i främre lambda, tydligen kortis så jag köpte en bättre begagnad från en V70N -01 med T5 maskin, den rackaren hade 5 kablar och min (sugis) på 2,4L 140HK har bara 4 kablar. Kopplar jag ur lambdasonden och släcker lampan så förblir den släckt. Så min fråga är, vilka färger är vad på min original lambda och på T5 lambdan?
T5: röd,vit,svart,grå,gul
Original: blå,svart,svart,vit
Tack på förhand!
ochkl0620 skrev:Så min fråga är, vilka färger är vad på min original lambda och på T5 lambdan?
T5: röd,vit,svart,grå,gul
Original: blå,svart,svart,vit
Tack på förhand!
Jag vet inte om du kan göra den här övergången, känns som att du gjorde dig själv en otjänst att köpa just denna lambdasond. Din bil och donatorbilen har ju inte samma styrsystem.. man behöver vara noga med att köpa saker som hör till ens egen årsmodell _och_ motor när man letar reservdelar.

Någon annan kanske har koll på att det går att koppla ihop på något annat sätt, så det låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av Ravi
Du måste ha en en denso sond med Samma nr ! 2000-2002 efter det så övergick de till Bosch om jag inte mins helt fel! Det är motståndet i sonden som måste vara samma! Annars så får inte styrboxen rätt värde! Svaret är nej du kan inte ta en från en T5 av den års modellen
Jag har läst någonstans och för länge sedan hur det ska kopplas, men någon annan får gärna dubbelkolla det.
De svarta är till värmningen och blå och vit är för själva sensorn. De svarta har ingen som helst polaritet, men jag är osäker på hur det är med sensorn.
Då var den biffen fixad!
Klippte förvärmingens kablar=ingen lampa lyser =)
Får fortfarande felmeddelande i ECU:n men lampan håller sig släck. Slipper jag tänka på det när det är dags för bes ;)
Av någon anledning har dock meddelandet ändrats från ilsket röd till orange :P
Såhär var det visst, så jag klarar mig nog =) citerat från sbp.

"På bensindrivna bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare samt dieseldrivna bilar tagna i bruk från 2004-01-01 eller senare, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en elektronisk miljökontroll, en OBD-kontroll (On Board Diagnostic), vilket på svenska har översatts till Omborddiagnos. OBD-kontrollen genomförs med hjälp av ett diagnosverktyg som kopplas in i ett uttag som normalt sitter under instrumentpanelen. Verktyget läser ut registrerade felkoder som påverkar bilens utsläpp"

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]